x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Firmele și PFA-urile ar putea sã interacționeze cu ANAF doar online

Firmele și PFA-urile ar putea sã interacționeze cu ANAF doar online

10 Mai 2021   •   16:47
Firmele și PFA-urile ar putea sã interacționeze cu ANAF doar online

Ministerul Finanțelor a lansat un proiect, potrivit căruia interacțiunea firmelor și a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar urma sã se facã exclusiv online.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor, scopul proiectului este de a proteja sãnãtatea cetãțenilor, de a evita blocajele în activitatea organelor fiscale și pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor.

Astfel, proiectul de act normativ prevede înrolarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor și a altor entitãți fãrã personalitate juridicã, precum și a persoanelor fizice care
desfãșoarã o profesie liberalã sau exercitã o activitate economicã în mod independent.

Înscrierea în SPV rãmâne opționalã pânã la data la care actul normativ va intra în vigoare. Dupã acest termen, cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor mai fi luate în considerare, a transmis MF.

„Am publicat acest proiect spre consultare publicã, iar forma finalã va fi adoptatã dupã încheierea discuțiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spațiul Privat Virtual sã devinã un instrument-cheie în ceea ce privește interacțiunea cu contribuabilii și vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de înrolare a persoanelor juridice și a persoanelor fizice autorizate. În prezent se lucreazã la identificarea unor mecanisme de simplificare și flexibilizare a înrolãrii și autentificãrii utilizatorilor în SPV”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.

Conform acestuia, până la aprobarea proiectului, ANAF trebuie sã ia mãsuri pentru a fi pe deplin pregãtitã atât sã proceseze numãrul suplimentar de contribuabili care se vor înrola în SPV, cât și sã ofere tot suportul acestora pe parcursul întregului demers astfel încât tranziția sã se desfãșoare fãrã probleme.

„Prin eliminarea hârtiilor, a cozilor la ghișeu și a birocrației excesive, consider cã facem un pas foarte important spre digitalizarea administrației fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele și de bunele practici europene în domeniu, adicã de normalitate", a mai spus Nazare.

De asemenea, Ministerul Finanțelor anunță că serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel că pânã la data intrării în vigoare a actului normativ, contribuabilii vor benefica de declarații pre-completate, rapoarte care sã se poatã importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plãți prin platforma SPV.

În acest moment, în România sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont în SPV 510.000 de contribuabili. Aceastã situație se traduce prin faptul cã 33% sunt deja înscriși în SPV, urmând ca încã un milion de contribuabili sã beneficieze de aceastã infrastructurã digitalã. Din totalul persoanelor fizice care desfãșoarã activitãți independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont în platforma SPV.

De asemenea, proiectul modificã prevederile Codului de procedurã fiscalã în scopul recunoașterii bunei credințe a contribuabililor, în situația în care, din greșealã, aceștia plãtesc obligațiile fiscale la un alt organ fiscal decât cel cãruia i se cuveneau sumele pentru plata obligațiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pãstrarea datei plãții, iar în funcție de data plãții se va pãstra beneficiul acordat de legiuitor de platã a jumãtate din minimul legal al amenzii.

„Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:
-anularea dobânzilor, penalitãților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși inspecției fiscale sau verificãrii situației fiscale personale începute și pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsã între data de 15 mai 2020 (dupã data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) și data de 28 martie 2021 (pânã la data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 19/2021). Acordarea facilitãții se realizeazã cu respectarea condiției de platã integralã a obligației bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pânã la un anumit termen, și cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. În situația în care obligația bugetarã principalã stabilitã prin decizia de impunere a fost achitatã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențã, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscalã dacã depune cererea pânã la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;

-anularea dobânzilor, penalitãților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor
care au fost supuși verificãrii documentare dupã data de 15 mai 2020. Acordarea facilitãții se realizeazã cu respectarea condiției de platã integralã a obligației bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pânã la anumite termene și cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacã termenul de 90 de zile se împlinește dupã 31 ianuarie 2022 inclusiv. În ambele situații reglementate, accesoriile stinse atât înainte, cât și dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențã, se restituie potrivit Codului de procedurã fiscalã”, a mai transmis Ministerul Finanțelor.

×