x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Rolul statului în promovarea responsabilităţii sociale

Rolul statului în promovarea responsabilităţii sociale

de Diana Scarlat    |    29 Sep 2012   •   08:50
Rolul statului în promovarea responsabilităţii sociale

Unele tari europene au luat in serios problema responsabilitatii sociale si au inclus-o in programe guvernamentale in ultimii ani. In Romania exista numeroase activitati de CSR sustinute de companiile multinationale si de organizatiile nonguvernamentale, insa foarte multi dintre cei implicati in aceste activitati sustin ca statul se implica foarte putin sau deloc in sustinerea proiectelor de responsabilitate sociala.

Un proiect cu finantare europeana, derulat prin Programul Operational sectorial dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) 2007-2013, denumit “Actionam responsabil! - Reteaua Sociala RSC' , prevede facilitarea dialogului intre partile implicate activ in programe de responsabilitate sociala. In cadrul conferintei “Rolul statului in promovarea responsabilitatii sociale corporative', desfasurate vineri, 28 septembrie, la Bucuresti, s-au dezbatut principalele probleme legate de dialog si posibile solutii pentru o mai buna colaborare intre principalii actori implicati in activitatile de responsabilitate sociala din Romania. Proiectul este implementat de Junior Chamber International (JCI), ce activeaza in Romania din 2002.

JCI Romania, impreuna cu partenerii sai, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Asociatia Institutul pentru Politici Sociale a demarat acest proiect destinat promovarii dialogului social si solutionarii provocarilor cu care companiile se confrunta in implementarea initiativelor de responsabilitate sociala corporatista.

“Responsabilitatea sociala, fie ca ne referim la strategii complexe care presupun restructurarea activitatii prin integrarea CSR in strategia de business sau doar la proiecte punctuale de natura filantropica, incepe sa devina o preocupare reala pentru din ce in ce mai multe companii care isi desfasoara activitatea in Romania. Cu toate acestea, multe organizatii continua sa considere implementarea de proiecte de CSR o misiune dificiala, motivul cel mai des invocat, cu precadere de catre companii, referindu-se la cadrul nefavorabil din Romania pentru astfel de initiative. Fie ca este vorba despre lipsa unei educatii a consumatorului roman in sensul consumului etic ce transforma business-ul sustenabil intr-unul neprofitabil, de absenta unor stimulente fiscale reale pentru companiile responsabile sau a unei promovari adecvate a CSR, toate aceste probleme reprezinta subiecte de interes', explica Rodica Lupu, Program Development Chairman JCI Europe si managerul proiectului.

Mircea Toma, presedintele ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei, a ridicat, in cadrul conferintei, problema lipsei totale de implicare a autoritatilor in proiectele de sprijinire a cetatenilor de etnie roma, sustinute de mai multe organizatii neguvernamentale. SI alti participanti la conferinta au ridicat probleme similare, referitoare la slaba implicare a statului in activitatile de CSR si si-au exprimat dorinta unei colaborari mai bune cu autoritatile, pentru proiectele viitoare.

Strategia de CSR a Comisiei Europene (A renewed EU strategy 2011 -14 for Corporate Social Responsibility) propune o mai buna integrare a preocuparilor sociale si de mediu, ca parte a politicilor de achizitii publice. Conferinta a avut ca obiectiv facilitarea unui dialog intre decidenti politici, manageri din companii, reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale, sindicatelor, patronatelor, camerelor de comert si industrie si asociatiilor de IMM-uri, in vederea identificarii de solutii pentru stimularea programelor de CSR in Romania. “Implementarea unor stimulente fiscale reale pentru companiile responsabile, promovarea adecvata a responsabilitatii sociale, dezvoltarea unor proiecte educationale pentru promovarea unui consum etic ce ar transforma business-ul sustenabil intr-unul profitabil, toate acestea reprezinta subiecte de interes pe care le-am adus in discutie', mai spune Rodica Lupu. Incepand cu anul 2008, companiile publice din Suedia au obligatia de a intocmi rapoarte anuale de sustenabilitate in baza principiilor GRI (Global Reporting Initiative). Pornind de la aceasta situatie, s-a discutat viabilitatea unui proiect similar pentru Romania.

Pornind de la Strategia nationala de promovare a responsabilitatii sociale, elaborata si coordonata de catre Secretariatul General al Guvernului, precum si de la alte documente existente la nivel european, ce abordeaza aceasta problema, conferinta si-a propus realizarea unei diagnoze a starii de fapt in privinta dezvoltarii programelor de CSR in Romania si explorarea, impreuna cu actorii cheie in domeniu, a solutiilor oferite de strategia de CSR, precum si generarea de noi idei si initiative care pot contribui la imbunatatirea acesteia, in vederea unei implicari cat mai eficiente a sectorului privat in sustinerea celui public si a comunitatii in care isi desfasoara activitatea.

Strategia nationala de promovare a responsabilitatii sociale propune ca directie de actiune promovarea voluntariatului, prin echivalarea acestuia cu experienta in munca. In Polonia exista un program numit Ethical Fashion, ce are ca obiectiv prevenirea problemelor de responsabilitate sociala la nivelul lantului de aprovizionare din industria de confectii. In cadrul dezbaterilor s-au cautat solutii pentru tara noastra, analizandu-se alte exemple de bune practici la nivelul statelor europene.

“Nimic durabil nu poate fi realizat printr-un efort individual sau de scurta durata, dar fiecare gest individual face o diferenta. Initiativa de a crea o retea sociala formata din corporatii, organizatii non-guvernamentale si alti parteneri sociali care sa aiba ca scop promovarea responsabilitatii sociale porneste de la aceste premise. Ne asteptam la un drum lung si de durata pentru a produce o schimbare pozitiva in comunitatile romanesti, un drum pe care ne dorim sa il parcurgem alaturi de cei mai puternici actori din sfera responsabilitatii sociale corporatiste, fie ca e vorba de companii, de ONG-uri sau de indivizi. Ceea ce credem ca ne va aduce impreuna este un puternic simt civic si dorinta de a apartine unei societati coerente, civilizate si responsabile. “, mai spune Rodica Lupu.

Proiectul se va derula pe o perioada de trei ani, la nivel national, acoperind toate cele opt regiuni de dezvoltare. Publicul larg, organizatiile si companiile interesate beneficiaza de suportul celor opt centre regionale de informare si asistenta, care functioneaza in Bucuresti, Iasi, Cluj, Sibiu, Timisoara, Craiova, Constanta si Ploiesti.

×