x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Vis de elev din clasa a VIII-a: ”M-aş duce o săptămână la muncă şi o săptămână la şcoală, dacă s-ar putea”.

Vis de elev din clasa a VIII-a: ”M-aş duce o săptămână la muncă şi o săptămână la şcoală, dacă s-ar putea”.

de Robert Veress    |    09 Iun 2011   •   16:07
Vis de elev din clasa a VIII-a: ”M-aş duce o săptămână la muncă şi o săptămână la şcoală, dacă s-ar putea”.

Studiu amplu in 20 de scoli din Bucuresti, Cluj, Galati, Dambovita: De ce abandoneaza tot mai multi copii scoala? Primul raspuns: saracia. 'Mama nu are posibilitati financiare. Asa ca m-as duce o saptamana la munca si o saptamana la scoala, daca s-ar putea', spune un elev de clasa a VIII-a, de la Scoala 22 Bucuresti.

'Elevii, desi copii (6-11 ani), sunt invatati cu munca de mici; practic, sunt exploatati de parinti sa ingrijeasca de cei mai mici decat ei sau de gospodarie', au descoperit autorii studiului la Scoala Iazu, din Dambovita.

'Ii trimit la scoala doar ca sa scape de el acasa sau pentru ca stie ca trebuie sa faca obligatoriu cele 8 clase sau 10, cate sunt acum', afirma directoarea scolii 73, din Bucuresti, despre unii dintre elevii sai. Iar un profesor de la aceeasi scoala completeaza: 'Majoritatea copiilor sunt singuri de dimineata pana seara. Copilul pleaca singur la scoala, nici nu stie parintele cum se imbraca, daca mananca ceva'.

Studiul a fost realizat la comanda Fundatiei Dezvoltarea Popoarelor, de un colectiv didactic coordonat de conferentiarul universitar doctor Adrian-Nicolae Dan. Potrivit acestuia, 'absenteismul, abandonul si performanta scolara redusa sunt atat cauzele, cat si efectele unor procese complexe, strans legate intre ele: saracie, somaj, investitii reduse, conjuncturale, in infrastructura scolara (mai ales in mediul rural, urbanul mic sau scolile 'rau famate' de la periferia marilor orase), neputinta parintilor, profesorilor si a comunitatii, atitudinea contradictorie a societatii cu privire la educatie.'

Sunt o treime mai putini scolari decat in urma cu 8 ani
Abandonul scolar se manifesta tot mai acut, de la un an la altul. Astfel, potrivit datelor oficiale, daca in anul scolar 2001/2002 in invatamantul gimnazial (clasele V-VIII) erau inscrisi 1.291.338 de copii, in anul scolar 2008/2009 erau inscrisi doar 893.166, scaderea fiind de aproape 31 de procente! Situatia este si mai dramatica in mediul rural, unde scaderea este de aproape 38 de procente. Asta, in conditiile in care, in acelasi interval de timp, efectivele totale de elevi si studenti au scazut cu mai putin de 5 procente – de la 4.538.714 la 4.322.636.

Pe de alta parte, daca numarul prescolarilor a crescut cu 6 procente, la 652.855 in anul scolar 2008/2008, fata de 615.861 in 2001/2002, in invatamantul primar ajung doar 83,6% dintre cei care erau inscrisi in urma cu 8 ani.

Ce recomadari fac autorii studiului si ce spune Ministerul Educatiei
Studiul recomanda implicarea autoritatilor locale, ONG-urilor si bisericilor pentru sprijinirea familiilor cu probleme. Desemenea, cadrelor didactice sunt sfatuite sa insoteasca asistentii sociali in vizitele la familiile nevoiase 'pentru a gasi rapid solutii punctuale, dar si pe termen lung de motivare a participarii scolare.

Prezenta, azi, la lansarea studiului, Liliana Preoteasa, director general in Ministerul Educatiei a admis ca saracia este o problema cu care se confrunta sistemul de invatamant romanesc. Ea a precizat ca, desi nu este menirea Ministerului Educatiei sa se implice in programe sociale, se vor finanta cateva initiative de acest tip, precum mese gratuite pentru elevii proveniti din familii defavorizate. Preoteasa a dat asigurari ca se va insista pe programele de tip 'scoala-dupa-scoala' sau 'a doua sansa', destinate celor cu posibilitati materiale reduse si celor care au abandonat scoala la un moment dat, dar ar fi dispusi sa reia studiile.

'Daca tu nu stii daca la anul mai esti sau nu aici, nu te mai intereseaza...'
O alta problema grava a invatamantului romanesc, care duce la abandon scolar (sau, in cazul mai fericit, la mutarea elevului dintr-o scoala intr-alta, inainte de finalizarea ciclurilor scolare), este data de fluctuatiile masive de personal didactic, generate de actualul sistem de titularizare. Autorii studiului recomanda schimbarea acestuia, intrucat aproape toti directorii de scoli s-au plans ca isi pierd cadrele didactice care performeaza, pentru ca se intampla sa obtina o nota mai proasta la unul dintre examenele de titularizare. In locul cadrelor didactice respective vin altele, care au obtinut intamplator note mai mari, apoi, in anul urmator, se intampla sa nu repete performanta si iarasi sa se produca permutari. 'Daca tu nu stii daca la anul mai esti sau nu aici, nu te mai intereseaza...', a punctat directorul liceului de Arte din Cluj Napoca.

'Parintii ne cer sa fim impotriva romilor'
Studiul releva si frustrarea profesorilor fata de solicitarile imperative venite din partea parintilor de a fi eliminati din scoli copiii tiganilor. 'Daca lucrurile vor merge tot asa, copiii romi se vor trezi izolati, pentru ca ceilalti vor migra spre alte scoli. E un lucru pe care noi, profesorii, nu il putem opri. Dorinta parintilor ar fi ca noi sa fim impotriva romilor si noi nu putem. Noi, profesorii, le acordam tuturor aceleasi sanse', a declarat un profesor de la scoala nr. 22, din Bucuresti.

Cititi studiul Cautam drumul spre scoala! - descarca PDF

×