x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează

Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează

de Diana Scarlat    |    05 Aug 2021   •   07:20
Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează

Transportatorii rutieri de persoane au avut foarte mult de suferit în ultimul an și jumătate, guvernul i-a obligat să-și restrângă activitatea și au înregistrat pierderi uriașe, nu li s-a dat niciun fel de ajutor financiar, iar acum sunt eliminați, printr-un truc legislativ. Deși au câștigat atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023, sunt eliminați după ce parlamentarii au votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele. Iar modificarea făcută anul trecut se pretinde a fi o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive, deși textul legii din România este opusul celui european.

 

Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive. „Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Este foarte bună acea directivă europeană, doar că la noi s-a interpretat pe dos, așa cum au vrut niște parlamentari cu alte interese. În loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să să primească subvenții de la statul român. Nici n-au voie, conform acelei directive europene, să acorde subvenții pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar au votat legea cum au vrut ei”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

 

Constănțenii se pot trezi fără transport județean

 

Practic, Ministerul Dezvoltării intervine acum peste Ministerul Transporturilor, iar modificarea legislativă de anul trecut anulează niște licențe câștigate prin îndeplinirea cerințelor din caietul de sarcini. Situația în care sunt puși transportatorii acum este inadmisibilă, din punct de vedere juridic, pentru că anularea contractelor lor este echivalentul aplicării unei legi retroactiv. Ministerul Dezvoltării acționează prin Consiliile Județene, pe care le are în subordine, iar astfel s-a creat haos total în acest sector de activitate. Transportatorii din județul Constanța se plâng de încălcarea flagrantă a drepturilor lor, după ce Consiliul Județean a luat decizii fără măcar să țină cont de amendamentele depuse de ei, iar în curând vor fi pur și simplu eliminați de pe piață, pentru a i se face loc unei firme care va aduce 150 de mașini cumpărate conform caietului de sarcini al CJ Constanța. „Deși în tot județul circulă acum circa 300 de mașini, ei vor să reducă la jumătate numărul acestora. Normal era să fie mai multe, pentru că nevoia este foarte mare, dar în loc să crească numărul, scade la 150. Pe noi ne-au invitat la dezbateri, dar n-au ținut cont de absolut nimic din ce am specificat”, a declarat, pentru Jurnalul, Marian Guță, patronul Simpa Trans – unul dintre cei mai vechi operatori de transport rutier de persoane din județ. Se așteaptă ca modificarea să se facă în orice moment, printr-o decizie luată în urma unei ședințe convocate de îndată, la Consiliul Județean.

 

 

Anomaliile interpretării românești a legislației UE

 

Regulamentul CE 1370 din 2007 prevede, între altele: „„(5) În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcționa în regim comercial. Autoritățile competente ale statelor membre trebuie să poată acționa pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorități le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensații financiare operatorilor de servicii publice și definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. În cazul în care statele membre decid, în conformitate cu prezentul regulament, să excludă anumite norme generale din domeniul de aplicare al acestuia, ar trebui să se aplice regimul general privind ajutoarele de stat”. Acest Regulament european se referă, însă, la o posibilitate de intervenție a statelor în zonele unde nu mai sunt operatori de transport și se specifică foarte clar că trebuie să se respecte principiile concurenței: „(4) Principalele obiective ale Cărții albe a Comisiei din 12 septembrie 2001, „Politica europeană în domeniul transportului pentru anul 2010: momentul deciziei”, sunt: garantarea unor servicii de transport de călători sigure, eficiente și de o înaltă calitate prin intermediul concurenței reglementate, garantând în același timp transparența și buna funcționare a serviciilor publice de transport de călători, luând în considerare factorii sociali, de mediu și de dezvoltare regională, sau oferirea de condiții tarifare specifice anumitor categorii de călători, cum ar fi pensionarii, și eliminarea disparităților între întreprinderile de transport din diferite state membre care pot da naștere unor denaturări substanțiale ale concurenței”.

 

La nivel județean se elimină operatorii de transport rutier de persoane pentru introducerea unui nou tip de transport subvenționat din banii fiecărui CJ. Banii statului se vor da unor firme private care vor beneficia de atribuire directă a contractelor, pe aceleași trasee operate deja de alte firme – acestea din urmă fiind eliminate de autoritățile statului, prin decizie unilaterală.  

   

×