x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Deputații nu renunță: vor să doteze mașinile poliției rutiere cu zurgălăi

Deputații nu renunță: vor să doteze mașinile poliției rutiere cu zurgălăi

de Adrian Stoica    |    24 Mai 2021   •   06:54
Deputații nu renunță: vor să doteze mașinile poliției rutiere cu zurgălăi

Cu toate că România este țara din UE unde se produc cele mai multe accidente rutiere, în special ca urmare a neadaptării vitezei în trafic, parlamentarii se înghesuie să doteze mașinile poliției rutiere cu zurgălăi. Mai mulți deputați, proveniți de la toate grupurile parlamentare, inclusiv de la neafiliați, au depus recent un proiect de lege prin care cer interzicerea instalării dispozitivelor de înregistrare a vitezei pe mașini care nu prezintă înscrisuri și însemne distinctive ale Poliției Rutiere și  obligarea polițiștilor de la rutieră să poarte uniformele în timpul supravegherii traficului. Nu mai puțini de 22 de parlamentari s-au înghesuit să-și depună semnăturile pe lista inițiatorilor acestui proiect după ce, în iulie 2019, un proiect asemănător fusese declarat parțial neconstituțional. Mai mult, judecătorii Curții Constituționale mai declaraseră neconstituționale prevederile acestui proiect, dar și după modificarea lui Curtea și-a păstrat obiecțiile.

 

 

 

În iulie 2018, Camera Deputaților adopta un proiect inițiat de deputatul PNL, Mihai Roman, prin care se modifica Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.  Proiectul interzice amplasarea aparatelor radar în locuri de unde nu sunt vizibile pe drumurile publice, inscripționarea mașinilor pe care sunt instalate radare cu însemnele poliției Rutiere, polițiștii să poarte obligatoriu uniforma, iar semnalizarea radarului „să fie raportată în vreun fel la distanţele de 500-1.000 m faţă de radar (în cazul amplasării dispozitivelor radar în localitate), respectiv de 2.000-4.000 m (în cazul amplasării acestora în afara localităţii)”. Acum, proiectul revine în Parlament, el fiind susținut inclusiv de inițiatorul din legislatura trecută, liberalul Florin Roman, singura diferență fiind că în vechiul proiect nu se regăsea prevederea referitoare la semnalizarea prezenței radarelor.

 

Intre linii

 

Noul proiect pentru modificarea Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost înregistrat recent, fiind transmis Senatului, ca prima Cameră sesizată. Acum se așteaptă avizele de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, precum și punctul de vedere al Guvernului pentru ca proiectul să poată intra în dezbaterea parlamentară.

 

Citat

 

Scopul principal al legii trebuie să rămână respectarea regulilor și conformarea conducătorilor la normele dorite de legiuitor, fapt ce nu se reflectă în comportamentul autorităților abilitate să vegheze respectarea acestor norme. (...) Modificările propuse urmăresc să readucă în prim plan caracterul de prevenție a legii și să îndrume spre un comportament responsabil și adecvat din partea conducătorilor auto, corectând practica actuală de vânători de amenzi, din mașini neinscripționate, poziționate în zone cu vizibilitate redusă.

 

Inițiatorii proiectului

 

Caseta

 

Avem cea mai mare rată din UE a deceselor cauzate de accidentele auto

 

România a avut anul trecut cea mai mare rată din UE a deceselor cauzate de accidentele rutiere, păstrându-și astfel prima poziție în clasamentul european privind rata deceselor pe șosele.  Cu 85 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori în 2020, nivelul a fost totuși în scădere față de 2019, când s-au înregistrat 96 de morți, dar chiar și așa numărul de decese înregistrate pe șosele este cu mult peste media UE, care a fost de 42 de decese la un milion de locuitori, potrivit celor mai recente date publicate de Comisia Europeană. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17% față de 2019, dar în România reducerea a fost de 12%. Cele mai mari scăderi, de 20% sau mai mult, au fost înregistrate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. La nivelul UE, aproximativ 70% dintre accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanți la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliștii și bicicliștii. Siguranța rutieră va fi un element important al noii inițiative privind mobilitatea urbană pe care Comisia Europeană o prezenta în cursul acestui an, iar reducerea vitezei de deplasare a mașinilor este unul din aspectele care va fi abordat.

 

Viteza, cauza principală a accidentelor rutiere

 

Viteza continuă să fie principala cauză a accidentelor rutiere grave, potrivit reprezentanților Poliției. Pe lângă aceasta, indisciplina pietonilor, a bicicliștilor și neacordarea reprezintă alte cauze care duc la producerea accidentelor rutiere, în unele cazuri soldate chiar cu victime. Potrivit unei statistici a Poliției, în primele opt luni ale anului trecut viteza excesivă provocase 17,8% din accidentele rutiere, indisciplina pietonilor - 15,8% din total, indisciplina bicicliștilor - 12,9%,  neacordarea priorității de trecere pietonilor - 8,7%) și neacordarea priorității de trecere vehiculelor - 8,2%. De asemenea, datele Autorității de Supraveghere Financiară arată că despăgubirile plătite de companiile de asigurare în baza polițelor RCA au urcat cu peste 26% în primul trimestru din 2021, în ciuda contextului pandemic, ele depășind un miliard de lei în primul trimestru al acestui an.

 

 

×
Subiecte în articol: radar