x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Documente: În România, până în iulie 2020, nu a existat pandemie. Epidemie nu există, juridic, nici astăzi

Documente: În România, până în iulie 2020, nu a existat pandemie. Epidemie nu există, juridic, nici astăzi

de Ion Alexandru    |    13 Apr 2021   •   08:07
Documente: În România, până în iulie 2020, nu a existat pandemie. Epidemie nu există, juridic, nici astăzi

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat, oficial, pandemia de SARS-CoV-2, în data de 11 martie 2020, la momentul în care, în România, încă se vorbea de alegeri parlamentare anticipate. După două luni de stare de urgență și alte două luni și zece zile de stare de alertă, în 21 iulie 2020 Comitetul Național pentru Situații de Urgență, aflat, la acel moment, sub conducerea lui Ludovic Orban, a decis să certifice pandemia declarată de OMS. Iar Hotărârea CNSU prin care se recunoaște, oficial, pandemia, nu a fost niciodată publicată în Monitorul Oficial al României, cu toate că legea obligă, sub sancțiunea nulității, acestă publicare. Mai mult, în luna iunie a anului trecut, Ministerul Sănătății a confirmat, într-un document oficial, că nu a fost emis niciun ordin prin care să fie declarată epidemia la nivel național, lucru care, de altfel, nu s-a petrecut nici până în prezent.

Primul și singurul act normativ prin care, în România, s-a recunoscut dispoziția Organizației Mondiale a Sănătății prin care a fost declarată pandemia de SARS-CoV-2, începând cu data de 11 martie 2020, este Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) nr. 36, din data de 21 iulie 2020. Actul, denumit „Hotărâre privind constatarea pandemiei de COVID-19 și stabilirea unor măsuri necesare a fi aplicate pentru protecția populației”, este semnat de ex-premierul Ludovic Orban, în calitate de președinte al Consiliului, și prevede, în cuprinsul articolului 1, că „având în vedere declararea pandemiei de COVID-19 la nivel mondial de către Organizația Mondială a Sănătății din data de 11.03.2020, se certifică pandemia de COVID-19 declarată de Organizația Mondială a Sănătății la data de 11.03.2020”.

În acest sens, aflăm că pandemia de COVID-19 în România a fost certificată la o distanță de patru luni și zece zile de la declararea ei la nivel mondial. Printr-un document-fantomă, care nu a fost publicat niciodată în Monitorul Oficial al României. Actul cu pricina se regăsește, în schimb, pe portalul „Știri Oficiale”, la rubrica „Hotărâri ale Comitetului Național pentru Situații de Urgență”.

Reamintim că, la data de 30 martie 2021, Avocatul Poporului a venit cu precizări privind demersurile întreprinse referitoare la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârilor adoptate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Astfel, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, pentru că a constatat că niciuna dintre cele 20 de hotărâri adoptate de CNSU în ultimul an nu a fost publicată în Monitorul Oficial.

 

Hotărârea CNSU nu este publicată în Monitorul Oficial

Concluzia instituției conduse de Renate Weber este aceea că, prin această nepublicare, se încalcă prevederile articolului 31 din Constituția României privind dreptul la informare și celelalte dispoziții legale incidente.

Mai mult, potrivit Ordonanței de Urgență nr. 21/2004, privind situațiile de urgență, la articolul 42, hotărârile prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

De menționat este faptul că prin Hotărârea nr. 36 din 21 iulie 2020 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență nu s-a certificat doar declararea pandemiei, de către Organizația Națională a Sănătății, dar s-a propus și completarea Hotărârii de Guvern nr. 533/2020, privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, intrând, astfel, sub incidența legală a obligativității publicării ei în Monitorul Oficial.

De altfel, conform articolului 10, alineat 1 din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, „în vederea intrării lor în vigoare, legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”. Pe cale de consecință, nepublicarea conduce la ipoteza juridică potrivit căreia un astfel de act nu a intrat în vigoare.

 

Avocat Gheorghe Piperea: Ce anume am avut noi, în România, care să poată justifica restricțiile impuse?

De existența Hotărârii CNSU prin care a fost certificată, în România, pandemia declarată de OMS a aflat, zilele trecute, avocatul Gheorghe Piperea și doar pentru că a studiat o motivare dintr-un dosar judecat de Secția de Contencios Administrativ și Fiscal de la Înalta Curte de Casație și Justiție, cu privire la o plângere prin care s-a cerut anularea deciziei de carantinare a unei localități din nordul țării. Deși instanța s-a pronunțat, în sensul respingerii acțiunii, încă din luna decembrie a anului 2020, motivarea a fost redactată și publicată abia săptămâna trecută. Însă chiar Înalta Curte de Casație și Justiție menționează eronat data la care Organizația Mondială a Sănătății a declarat pandemia de COVID-19, redactând data de „11 februarie 2020”, în loc de 11 martie 2020.

Concret, în acest document al instanței supreme se arată: „De asemenea, Înalta Curte de Casație și Justiție constată că, prin Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 36/21.07.2020 (fila 114 dosar fond) s-a certificat pandemia de COVID-19 declarată de Organizația Mondială a Sănătății în 11.02.2020 (este vorba despre 11.03.2020 – n.red.), în acord cu dispozițiile articolului 6, litera «c»; din Legea nr. 136/2020”.

Legea 136/2020 se referă la instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, adoptată de Parlamentul României pe 18 iulie 2020, cu trei zile înainte de emiterea Hotărârii CNSU prin care a fost certificată pandemia. La articolul 6, litera „c”, se prevede că „situațiile de risc epidemiologic și biologic pentru care se instituie măsurile prevăzute în prezenta lege sunt (…) pandemia declarată de Organizația Mondială a Sănătății”.

Avocatul Gheorghe Piperea remarcă faptul că „dacă pandemia a fost «certificată» de-abia în data de 21 iulie 2020, iar Ministerul Sănătății a răspuns oficial că nu a emis niciun act normativ prin care să se fi declarat epidemie pe teritoriul național, ce anume am avut în România care să justifice restricțiile de drepturi și măsurile liberticide luate din 14 martie 2020 încoace?”. „Nu cumva am avut doar neșansa unor birocrați nătângi și uituci care nu au știut cum să tragă de mână impostorii de la putere pentru a da bază legală și factuală dictaturii sanitare instaurate? Să nu uităm că, până în martie 2020, la ordinea zilei erau alegerile anticipate, Iohannis și Orban considerând molima «o simplă răceală»”, scrie avocatul, într-o postare pe contul său de socializare. La rândul său, Gheorghe Piperea atrage atenția asupra faptului că „pentru Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență de certificare a pandemiei se indică o filă din dosar, nu un număr de Monitor Oficial”.

 

De 13 luni, Ministerul Sănătății nu a declarat epidemia de SARS-CoV-2

Dacă pandemia a fost măcar luată în discuție, abia în data de 21 iulie 2020, la patru luni și zece zile de la declararea ei de către Organizația Mondială a Sănătății, chiar și într-un document a cărui valabilitate juridică este incertă, deoarece nu a fost publicat în Monitorul Oficial, despre epidemia de SARS-CoV-2 nu poate fi vorba nici măcar atât.

Conform legii, doar ministrul Sănătății, prin ordin, poate declara o epidemie la nivel național. Lucru pe care legiuitorul a simțit, de asemenea, nevoia să-l insereze și în Legea nr. 136/2020, la care am făcut referire mai sus, când au fost stabilite situațiile de risc epidemiologic sau biologic pentru care se instituie măsurile din acest act normativ. La articolul 6, litera „a”, o astfel de situație este „epidemia, declarată prin ordin al ministrului Sănătății”.

Numai că, ce să vezi? Epidemia nu a fost declarată niciodată, de la debutul acestei pandemii și până în prezent. Tot avocatul Gheorghe Piperea a făcut public un document, mai exact un răspuns oferit de Ministerul Sănătății, în data de 23 iunie 2020. În acest răspuns, instituția condusă, la acea dată, de liberalul Nelu Tătaru, arată că „Ministeriul Sănătății nu a emis, până la această dată, niciun ordin sau act normativ prin care să se declare epidemia de SARS-CoV-2 pe teritoriul României”, menționând că „declararea epidemiei se realizează atunci când numărul de cazuri de îmbolnăvire înregistrate la un moment dat într-o regiune crește peste nivelul așteptat (epidemic)”.

La acel moment, Ministerul Sănătății spunea că, în 19 iunie 2020, nivelul deceselor raportate de Comitetul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile era de 1.484 de persoane.

Între timp, din martie 2020 până în aprilie 2021, numărul cazurilor de infectare cu COVID-19, înregistrate la nivel național, a ajuns la aproape 1,01 milioane de persoane, din care peste 900.000 au fost declarate vindecate. Dar nu există, încă, un ordin de ministru prin care să se fi declarat epidemia.

×
Subiecte în articol: pandemie Covid-19 Sars-Cov-2