x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Mentorat 1:1, o lecție pentru Protecția Copilului

Mentorat 1:1, o lecție pentru Protecția Copilului

de Diana Scarlat    |    20 Aug 2019   •   08:40
Mentorat 1:1, o lecție pentru Protecția Copilului
Sursa foto: Victor Stroe

Abuzurile la care sunt supuși copiii și tinerii din centrele de plasament, dar și cei din comunitățile foarte sărace s-ar împuțina dacă ar exista un program național de mentorat. Un tânăr care a crescut în centrele de plasament din România, Lajos Kristof, a lansat un program de mentorat care deja dă roade, însă niciun guvern nu a extins acest proiect la nivel național și niciun partid nu l-a propus ca inițiativă legislativă.

 

„Proiectul «Mentorat 1:1» este un concept propus și desfășurat ca pilot în anul 2018, care implică oferirea unor servicii de mentorat, în regim de voluntariat, către copii și tineri din centrele rezidențiale ale DGASPC Sector 4, București, de către tineri și adulți care își asumă rolul de mentori. Prin procesul de mentorat, copiii şi tinerii instituționalizați sunt sprijiniți în demersul lor de reușită în viață, în special în etapa de tranziție de la centrul rezidențial către viața autonomă, în cadrul unor instituţii sociale”, explică Lajos Kristoph.

Educație împotriva abuzurilor

Copiii și tinerii din centrele de plasament nu au doar o problemă de adaptare la viața socială, din cauza lipsei familiei, dar sunt și victime sigure ale celor care se folosesc de nevoile lor și de lipsa lor de cunoștințe civice. Astfel se ajunge la situațiile în care DIICOT descoperă rețele de prostituție în centrele de plasament. De cele mai multe ori, copiii și tinerii care sunt folosiți de aceste rețele își dau acordul, tocmai pentru că nu știu ce este moral și legal, iar astfel fac posibilă disculparea celor care efectiv îi vând. Un mentor le poate da reperele morale de care au nevoie, în dezvoltarea lor socială. „Acest proiect de mentorat își propune să ofere sprijin, înțelegere și o influență pozitivă asupra vieții tinerilor marginalizați și instituționalizați, prin metoda unu-la-unu. Ideea de a avea pe cineva alături, care să le fie model în toate etapele vieţii, pe cineva care să îi încurajeze să se dezvolte, este atât de firească încât am ajuns să nu o mai apreciem în propriile noastre familii. Tinerii cu vieți dezorganizate şi confuze au nevoie de şi mai multă atenţie pentru a le oferi siguranţa că, în orice împrejurare, sunt încă iubiţi, apreciaţi şi respectaţi, că încă pot face ceva semnificativ şi pot creşte ,,corect”. Perspectivele pe care mentorii le pot oferi, prin propriul model, sunt foarte utile în formarea unor reprezentări diferite față de viață, opțiuni profesionale și educaționale, decizii privind viața independentă etc”, explică inițiatorul proiectului de mentorat.

Asociaţia Gifted Center Kristopher, a lui Lajos, oferă și un program de formare a viitorilor mentori care vor dori să lucreze cu tinerii instituționalizați. „Demersurile concrete de realizare vor implica formarea unui număr de aproximativ 15 – 20 voluntari ai asociatiei pentru a deveni mentori și coach ai copiilor şi tinerilor din sistemul de protecţie specializată iar acţiunile voluntarilor vor consta în desfăşurarea de acţiuni educative şi recreative pentru beneficiarii aflaţi în evidenţa acestor centre”, explică Lajos Kristoph. Inițiatorul proiectului a avut discuții și cu Ministerul Educației, pentru extinderea programului, la nivel de țară, însă nu a găsit sprijin în cadrul instituției.

 

Copiii cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani sunt vulnerabili la efectele negative ale lipsei de interacțiune, deoarece aceasta este perioada în care ei își dezvoltă personalitatea și caută modalități de a face față provocărilor vieții.

Lajos Kristof, inițiatorul proiectului „Mentor 1:1”

 

×