x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Cannes - Ce inseamna "volver"

Cannes - Ce inseamna "volver"

de Eugenia Voda    |    22 Mai 2006   •   00:00
Cannes - Ce inseamna "volver"

Corespondenta de la Cannes
Penelope Cruz are o alta alura, in spiritul divelor italiene intrate in istorie, Claudia Cardinale, Sofia Loren, Ana Magnani.
Corespondenta de la Cannes
"Volver" inseamna in spaniola a reveni; e titlul unui tango argentinian celebru si titlul filmului lui Pedro Almodovar, cineastul care teoretic are cele mai mari sanse sa plece de la acest Cannes cu trofeul suprem.

Intr-un fel, Cannesul i-a ramas dator lui Almodovar cu o Palme d’or. Acum cativa ani, in ’99, dupa ce a dominat net competitia cu "Totul despre mama", juriul i-a acordat doar premiul pentru regie si i-a preferat alt film (am si uitat care, dar, oricum, a fost un scandal!). Soarta l-a razbunat pe Almodovar, pentru ca filmul nedreptatit la Cannes avea sa castige Oscarul pentru cel mai bun film strain…

Almodovar e un caz rarisim de cineast european, care a reusit sa fie la fel de bine si popular, si "cult". Sa faca si sali pline, dar sa fie si laudat de Cahiers du Cinema. Sa ramana el insusi, original, excentric, viu colorat, dar sa jinduiasca dupa el si campionii eficientei, marile studiouri americane, carora le-a respins oferta. Uneori, iata, si geniul se dovedeste rentabil!

Penelope. E vorba, bineinteles, de Penelope Cruz, care joaca rolul principal in "Volver", si e absolut magnifica. Almodovar face din ea altceva decat ne-am obisnuit sa vedem pana acum. Incepand cu aparitia fizica. Penelope fiind extrem de slaba, povestea regizorul ceva ce se vede cu ochiul liber, in film, rochiile i-au fost captusite si ingrosate in zona soldurilor! (la piept n-a fost nevoie, pentru ca Penelope, a adaugat tot maestrul, "are cel mai frumos bust din cinematograful de azi"). De la silueta pana la machiaj si pana la temperamentul dezlantuit, Penelope Cruz are o alta alura, in spiritul divelor italiene intrate in istorie, Claudia Cardinale, Sofia Loren, Ana Magnani.

Penelope joaca o "femeie din popor", Raimunda, ca o flacara, plina de energie, de senzualitate, de generozitate. S-a spus la conferinta de presa ca si actrita s-a dovedit generoasa, acceptand la 32 de ani sa fie in film mama unei fete de 16 ani. Dar in aceeasi ordine de idei, generozitatea maxima a probat-o Carmen Maura - o actrita sofisticata, inteligenta, fara varsta - in rolul unei batrane taranci, care arata ca o stafie; de fapt, ea chiar este o "stafie", pentru ca revine in viata fiicelor ei de la Madrid, care o stiau moarta, dupa ce multi ani a stat ascunsa intr-o casa de tara, in urma unei crime pe care a comis-o candva - evident, din dragoste. Pentru ca totul iradiaza dragoste in filmul lui Almodovar, dragoste si bucurie de a trai, chiar daca moartea e mereu prezenta, si chiar daca personajele traiesc (sau retraiesc, fiecare generatie cu portia ei) incestul, abuzul sexual, frica, saracia, singuratatea, nesansa - elemente pe care cineastul le combina ca un alchimist ce este, trecand cu o viteza aiuritoare de la hohotul de ras la lacrima, de la neorealism la "Arsenic si dantela veche", de la tragic la burlesc… Un mixtum compositum de mare farmec, amintindu-ne ca nu degeaba Almodovar s-a nascut si a crescut in provincia La Mancha. Don Almodovar de la Mancha…

Rocambolesc. Daca tot ne aflam sub semnul lui "Volver", sa revenim o clipa asupra "Codului lui Da Vinci". Am aflat, vorbind acasa, ca unele ziare de la noi popularizeaza ideea conform careia "filmul a fost huiduit la Cannes". Complet neadevarat. Nici nu l-a huiduit nimeni, nici nu e un film de huiduit. Au fost aplauze anemice, de politete, jenate, la sfarsit. Cel mai bun diagnostic l-a pus un inalt reprezentant al bisericii, delegat la proiectia de la Cannes: "filmul nu are nimic blasfematoriu, ci e un divertisment rocambolesc". Dupa care distinsul prelat a scos un aparat de fotografiat si a tinut sa fie imortalizat alaturi de Tom Hanks.

Sidney. E vorba, bineinteles, de Sidney Poitier. Dupa ce a urcat pe scena, in deschiderea festivalului, cu o eleganta care nu lasa ca anii (79!) s-o umbreasca, Sidney Poitier a devenit ieri Comandor al Artelor si Literelor. Ministrul Culturii, Renaud Donnedieu de Vabres, l-a omagiat pe actorul care "a fost primul negru american care a castigat un Oscar" (in 1963). Si care, cu o anvergura comparabila doar cu cea a lui Harry Belafonte, a luptat cale de o intreaga cariera impotriva rasismului.

Festivalul si-a propus sa salute, astfel, o legenda hollywoodiana. "Domnului actor, cu dragoste"…

×
Subiecte în articol: arte cannes almodovar