x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii București, capitala misterelor și a legendelor ascunse – un alt mod de promovare

București, capitala misterelor și a legendelor ascunse – un alt mod de promovare

de Diana Scarlat    |    20 Aug 2019   •   09:30
București, capitala misterelor și a legendelor ascunse – un alt mod de promovare

Capitala României nu a fost niciodată o reală destinație de „city break”, în ciuda tuturor declarațiilor specialiștilor în turism care au încercat să o ridice la acest statut. Bucureștiul a fost, în ultimii 20 de ani, o destinație de turism de business sau de tranzit, iar evenimentele importante au arătat că există potențial de a avea un număr foarte mare de vizitatori, atunci când se întâmplă ceva notabil. Numărul turiștilor a fost în creștere, în ultimii cinci ani, însă povestea atractivă a orașului nu s-a spus încă, nici măcar pe jumătate. Pentru a ieși din cercul vicios al promovării „la grămadă”, care nu va atrage alți vizitatori, acum se pun bazele unei noi povești a Bucureștiului turistic.

 

În turism există un principiu de bază, pentru a atrage vizitatorii către o anumită destinație: numărul acestora crește direct proporțional cu cel al obiectivelor din categorie „excepțional”. Bucureștiul nu duce lipsă de astfel de obiective, dar ceea ce a lipsit mereu a fost scoaterea lor la lumină. Compania Municipală Turistică București S.A (C.M.T.B), înființată de Primăria Capitalei, vine acum cu o nouă abordare care ar putea crește simțitor numărul de turiști dornici să viziteze Bucureștiul ca pe o destinație în sine, nu ca pe una de tranzit. „De ani și ani avem o strategie greșită, conform căreia, dacă spunem azi lumii: “Veniți la noi în vizită, că vara e frumos, fetele sunt tinere și berea e bună”, înseamnă că aceasta mâine își face bagajele plină de emoția întâlnirii cu Bucureștiul. Eu cred că, dimpotrivă, cu astfel de mesaje nu aducem pe nimeni în București. În turism, dacă ai ceva de arătat, prezinți acel ceva într-o poză și-i atașezi o poveste năucitoare despre minunile care se ascund înăuntrul sau în spatele obiectivului. Fenomenul acesta de promovare globală, la grămadă, este generat de faptul că statul administrează cvasimajoritatea obiectivelor culturale, cele care aduc cei mai mulți turiști. Muzeele, palatele, cetățile, bisericile, teatrele sau galeriile sunt în general ale statului și, fiind multe, tehnic, se ajunge la promovarea acestora la pachet. Din păcate, ineficient și păgubos”, explică Oana Dănilă, director de strategii în cadrul companiei municipale. Viziunea ei, ca profesionist cu peste 20 de ani de activitate în domeniul turismului, este promovarea intensivă a adevăratelor comori ascunse în spatele unor obiective uitate de cei care ar fi trebuit să le promoveze până acum la fel de eficient ca vecinii noștri din celelaltte țări ale Europei.

Rețeta succesului: promovarea excepționalului

Urmărind principiul conform căruia un număr mare de obiective din categoria excepțional atrage turiștii direct proporțional, autoritățile din acest domeniu ar trebui să acționeze pe două planuri: să creeze noi obiective turistice și să ridice obiective puțin interesante azi la rang de excepțional, spune specialista. „Pentru a crea noi obiective turistice, rețeta nu este deloc complicată. Orice colț din București poate deveni un obiectiv turistic excepțional, cu simpla condiție să aibă o poveste excepțională și un aspect corespunzător”, mai spune directoarea de strategii a companiei municipale. Câteva legende locale, naționale și cu ecou internațional ar putea șoca publicul țintă, făcând din București un adevărat magnet pentru vizitatori, în cel mai scurt timp: povestea lui Vlad Țepeș, cunoscut de întreaga lume, după publicarea romanului „Dracula”, de Bram Stoker, dar și povestea căderii comunismului, după mișcările de stradă din decembrie 1989 sau legendele zecilor de biserici și ale altor monumente istorice care se găsesc la tot pasul, în Capitală.

Bucureştiul este plin de poveşti

„Bucureștiul este plin de povești, pentru toate gusturile și pentru toate vârstele, de la legendele cavalerești din evul mediu, până la legendele romantice care însoțesc amintirea regelui Carol II, sau cele din perioadele totalitare, extrem de gustate de turiști. Pentru a ridica obiective puțin interesante azi la rang de obiective excepționale, abia aici se impune promovarea, dar una specializată, pe relația directă dintre obiectiv și prezumtivul client. Într-o lume a turismului care speculează orice bolovan, noi avem handicapul de a nu reuși să speculăm, în sensul bun al cuvântului, monumente de certă valoare culturală și spirituală”, mai explică Oana Dănilă.

Câteva exemple de monumente „invizibile”

Doar în plan spiritual, bisericile din Arhiepiscopia Bucureștilor pot rivaliza oricând, din punct de vedere turistic, cu mult mai vizitatele lor surori din Bucovina sau nordul Olteniei. „Câtă lume știe ce minuni ascunde Paraclisul Patriarhal? Dar Mănăstirea Radu Vodă, bisericile „Bucur Ciobanul”, „Dintr-o Zi” sau „Sf. Gheorghe”? Sunt comori ale umanității, despre care, din respect pentru cele sfinte, nu vorbim, în procesul de promovare. Uităm, astfel, că vecinii noștri – rivali pe plan turistic – exploatează la maximum orice zid de biserică rămas în picioare după multele vicisitudini care au bântuit Europa de Est”, arată specialista în turism.

Reinventarea turismului de grup

Pornind de la aceste date și de la nevoia de schimbare a strategiei de pormovare a Capitalei, accentul companiei va fi preponderent pus pe promovarea monumentelor, prin legendele lor fascinante, prin lucrurile absconse, cvasinecunoscute, prin acele povești care până acum n-au fost spuse sau nu au fost suficient promovate. O altă miză este reinventarea turismului școlar, de grup, îndreptat spre cunoașterea istoriei, tradițiilor și culturii noastre, pentru că Bucureștiul are un imens potențial de a atrage sute de mii de turiști din țară, în excursii de două-trei nopți – adică exact cât reprezintă astăzi media înnoptărilor celor care vizitează Capitala.

Programe de atragere a vizitatorilor români

Va reînvia excursia cu școala

Mulți ani s-a vorbit despre nevoia de a atrage turiști străini în Capitală, dar aproape deloc despre românii care deja nu mai percep Bucureștiul ca pe o destinație demnă de a fi cunoscută altfel decât pentru călătorii de afaceri sau pentru a rezolva probleme administrative. „Dorim în special reînvierea turismului școlar de altădată – cu acea vizită cu clasa la București, un program național susținut, dinspre toate unitățile de învățământ de pe teritoriul țării, factorii de decizie să își propună ca elevii ciclului primar să efectueze vizite tematice la teatre, la muzeele de artă, istorie, muzică, literatură, istorie-naturală, geologie, laboratoare sau ateliere de care Capitala, slavă Domnului, nu duce deloc lipsă. Se va vedea cum, în decursul unei singure zile de vizită ghidată, grupa de copii va aprofunda și va fixa în memorie, într-un mod spectaculos și emoționant, evenimente istorice sau fenomene naturale, acestea fiind în acest fel cu mult mai ușor de reținut decât în sala de clasă”, spune Oana Dănilă. Compania municipală propune și o nouă abordare care include instituțiile de învățământ superior, ce au fost atrase în programe pentru studenți, încă de la începutul acestui an. Mai mult, compania municipală pregătește și ghizi de turism care să le poată oferi vizitatorilor această nouă viziune asupra obiectivelor și istoriei Capitalei.

Pentru a constitui corpul de ghizi-colaboratori ai C.M.T.B., seminarele de pregătire a tinerilor pentru a deveni ghizi de turism se vor desfășura într-o amplă colaborare deschisă istoricilor de la Universitatea din București, Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan”, Institutului Național al Monumentelor Istorice, la care sperăm să adere și alte cercuri academice și universitare.

Oana Dănilă, director de strategii CMTB

Zeci de oferte pentru relaxarea vizitatorilor Capitalei

Bucureștiul are peste 20 de centre de wellness și SPA, la care se adaugă cele din împrejurimile Capitalei. Oferta este diversificată, iar turiștii care vizitează Capitala, precum și locuitorii Bucureștiului, se pot bucura de terapii speciale, de la împachetări și masaj cu ciocolată, până la băi cu ape termale. Cel mai cunoscut centru este Therme, cu un parc acvatic impresionant, cu apă termală, dar și alte centre excelează în oferte speciale și proceduri terapeutice de ultimă oră, mai ales în centrul și nordul Capitalei. Unul dintre cele mai noi și mai mari centre este Orhideea SPA, iar spre periferie, un centru foarte bine dotat este Premier SPA, din Sectorul 6, care se ridică la standardele cele mai înalte, în acest domeniu.

 

×
Subiecte în articol: bucuresti