x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Kronstadt și Anto: povestea primelor soiuri de goji românesc

Kronstadt și Anto: povestea primelor soiuri de goji românesc

de Ilinca Zane    |    25 Noi 2021   •   07:50
Kronstadt și Anto: povestea primelor soiuri de goji românesc

În acest sfârșit de noiembrie, cei care trec prin supermarketuri vor remarca poate, la raionul de congelate, niște cutiuțe cu bace roșiatice – ceva între cătină și măceșe. Sunt fructe de goji – un produs bio, sută la sută autohton, omologat, cultivat, colectat și promovat de deschizătorul de drumuri Adrian Nicolae. 

 

Fondator al Goji bio Brașov, Adrian Nicolae a debutat în afacere în urmă cu 10 ani. La nașterea fetiței sale, s-a hotărât să pună bazele unei culturi de goji – fructul cu proprietăți benefice care, la vremea aceea, se importa exclusiv din China și doar sub formă deshidratată. Adrian Nicolae a început cu o pepinieră, a autorizat-o, a continuat cu selecția plantelor cele mai rezistente și mai productive, a omologat două soiuri autohtone, a înființat o plantație, un centru de colectare și o asociație („Asociația Națională a Producătorilor de Goji – ANPG – Goji Românesc”) – și, mai nou, intenționează să pună bazele unei cooperative, ca să promoveze un model de prelucrare. „În România, suntem singurul proiect integrat în acest domeniu”, spune el, fără falsă modestie. 

 

Pepinieră autorizată

 

În 2013, ca să poată înființa cultura dorită, Adrian Nicolae avea nevoie de o pepinieră. Neavând vreo tangență cu agricultura, s-a înconjurat de specialiști: „A fost o muncă anevoioasă, pentru că nimeni nu știa ce înseamnă goji, dar, într-un final am reușit să înființăm singura pepinieră autorizată din țară”.

A făcut o plantație pe 2 ha de teren și, pentru a-și amortiza investiția, a început să vândă arbuști din pepinieră. Apoi, s-a concentrat pe standardele de calitate: a contactat ISTIS – Institutul de Stat pentru Testarea și Înregistrarea Soiurilor – și, conform recomandărilor specialiștilor de acolo, a început să facă tăieri, simulări, creșteri de material săditor. În 2017, a reușit să omologheze primul soi românesc de goji, botezat Kronstadt. Experiența și informația dobândite le-a transformat în tehnologie de cultură, în baza căreia și alți doritori au putut să-și înființeze plantații. Recent, a omologat și cel de-al doilea soi, Anto – cu fructe amărui, destinate prelucrării. 

 

Primul centru de colectare

 

„Odată cu omologarea, am început să facem performanță, să vindem material săditor certificat și de calitate, românesc”, spune Adrian Nicolae. Ambele soiuri sunt eligibile pentru fonduri europene, precizează el. 

Cum tot mai mulți cultivatori din țară se încumetă să planteze goji, un pas firesc a fost crearea centrului de colectare: „Am identificat un colaborator de-al nostru, care e și el cultivator, și totodată bine poziționat în hypermarketuri, pe partea de legume și fructe. Înainte ca arbuștii lui să intre pe rod, i-am propus să folosească producția celorlalți cultivatori. În 2019 am reușit să strângem până într-o tonă de fructe, iar anul acesta am ajuns la 5 tone livrate la centrul de colectare”.

 

Magazin online și marcă proprie

 

Fructele proaspete de goji au ajuns și în supermarketuri – dar succesul a întârziat să se arate. „Am omis faptul că, odată intrată în magazin, povestea dispare. Magazinul nu prezintă istoria din spatele unui produs, așa că mulți consumatori au trecut pe lângă fructele proaspete de goji, stivuite lângă plasele cu cartofi, fără să le identifice ca atare. Și atunci, am trecut la pasul următor, la promovarea goji românesc și la crearea unor produse finite”.

Cel mai nou proiect este un magazin online, care intenționează să pună la dispoziția doritorilor o ofertă cât mai variată – de la jeleuri pentru copii la capsule pentru cure naturiste, toate pe bază de goji, desigur. 

Adrian Nicolae mai vrea să înființeze și o cooperativă: „Când vom ajunge să colectăm peste 10 tone de fructe, va trebui să găsim o formă prin care să le păstrăm și să le valorificăm, sub un brand comun”. 

 

 

În România mai există pepiniere de goji, dar niciuna nu are soiuri omologate, explică Adrian Nicolae. 

 

Cei care vor să cultive goji trebuie să fie dispuși să investească circa 15.000-20.000 de euro per hectar, aici intrând și materialul săditor certificat, sistemul de irigații, de împrejmuire și spalierii. 

 

Există o piață pentru goji românesc? „Fiind deschizători de drumuri, a trebuit să creăm o piață. Nici acum nu știu mulți cum arată fructul proaspăt de goji, ce proprietăți are, ce îl diferențiază de fructul deshidratat de import. Noi asta încercăm, să promovăm fructul proaspăt românesc, să arătăm care sunt proprietățile și beneficiile, modul în care poate fi consumat – și am început să căutăm și soluții de valorificare”, spune Adrian Nicolae.

×
Subiecte în articol: goji românesc