Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire INEDITĂ. Telescopul Cheops a găsit o planetă deformată

Descoperire INEDITĂ. Telescopul Cheops a găsit o planetă deformată

12 Ian 2022   •   17:50
Descoperire INEDITĂ. Telescopul Cheops a găsit o planetă deformată

O planetă deformată a fost descoperită de telescopul spaţial Cheops, specializat în detectarea exoplanetelor. Aceasta a devenit ovală din cauza efectului de atracţie al stelei în jurul căreia orbitează, scrie AFP.

Ea a fost denumită WASP-103b și se află în constelaţia Hercule, la o distanţă de 1.800 de ani lumină de Sistemul nostru Solar.

Deformarea planetei le va oferi oamenilor de ştiinţă informaţii despre structura sa internă, telurică sau gazoasă. "Deoarece rezistenţa unui material la deformare depinde de compoziţia lui", a precizat Susana Barros, astrofizician la Universitatea din Porto, coordonator al studiului publicat în revista Astronomy & Astrophysics.

Deformarea unei planete se produce atunci când aceasta se află foarte aproape de steaua sa, fiind astfel supusă unui efect puternic de atracție, respectiv forță mareică.

Și Terra este supusă atracției Lunei și Soarelui, fiind deformată periodic cu zeci de centimetri, având formă de cartof.

Exoplaneta WASP-103b este de 50 de ori mai aproape de steaua ei decât se află Terra faţă de Soare. Astfel, ea  execută o rotaţie completă în jurul stelei sale în 22 de ore, față de cele 365 de zile în cazul Pământului.

Prin deformare, WASP-103b suportă astfel o forţă mareică uriaşă fără să fie dezintegrată. Ea are o masă de 1,5 ori mai mare decât cea a planetei Jupiter. La fel ca Jupiter, exoplaneta are un nucleu solid acoperit de o atmosferă gazoasă.

Cercetătorii vor să afle cum a ajuns exoplaneta atât de aproape de stea, deoarece nu a luat naștere în acest loc.

Subiecte în articol: cheops exoplaneta