x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Salvați Miorița! Și PIB-ul Australiei...

Salvați Miorița! Și PIB-ul Australiei...

de Diana Scarlat    |    26 Oct 2021   •   07:50
Salvați Miorița! Și PIB-ul Australiei...

În Comisia pentru Agricultură din Parlamentul European este război total pentru eliminarea exporturilor de animale vii. Ca o coincidență, pe lângă luptele crâncene care se duc în comisiile parlamentare, chiar și între membrii acelorași grupuri, dar cu interese financiare diferite, ONG-urile din România au lansat și propagă o campanie intitulată „Salvați Miorița!”. Opinia publică nu a fost informată însă în legătură cu pierderile la bugetul statului român și câștigurile pentru alte state, după ce Miorița va fi exportată tot vie, dar nu din țara noastră și nici din alt stat european, ci doar din spațiul din afara UE. Australia este principalul competitor al ciobanului mioritic din zilele noastre. Iar eliminarea exportului de animale vii nu înseamnă că bietele animale nu vor mai fi transportate nicăieri în lume la fel cum se întâmplă acum, ci doar că se va putea face asta numai în afara Uniunii Europene.

 

 

Campania de promovare a nevoii de interzicerea a exporturilor de animale vii a-nceput cu mai mulți ani în urmă, pentru a pregăti o schimbare majoră în țările membre UE. În ultimele zile însă, de când se dezbate mai intens acest subiect în comisiile Parlamentului European, avem și o nouă campanie promovată în mass-media și social media: „Salvați Miorița!” –  o campanie menită să pună punct exporturilor de animale vii”. Campania a fost lansată de Organizația Animals International, cu scopul declarat de a-ncuraja modificarea legislației la nivel european, astfel încât să fie interzis exportul de animale vii. Gabriel Păun, directorul Animals International, motivează această campanie prin faptul că „oamenii nu s-au născut să facă rău altor ființe”, deși interzicerea exporturilor de animale vii în UE nu înseamnă că multe alte țări ale lumii nu vor continua să facă exact același lucru, cu același număr de animale sau poate chiar mai multe. Astfel, argumentarea campaniei nu are nicio legătură cu scopul declarat, însă susține o parte din Parlamentul European care dorește această lege. Pe lângă dezbaterile lansate în mass-media și social media, de câteva zile au început să apară și știri false despre faptul că deja s-ar fi hotărât această modificare legislativă, care se va vota foarte curând în PE – ceea ce europarlamentarii români spun că este foarte departe de adevăr. 

 

Fake news pentru lobby-iștii din PE

 

Nu numai că nu s-a votat nimic, nici măcar în comisiile parlamentare, dar este foarte posibil să nu intre la vot această lege până la finalul acestui an, așa cum ar fi trebuit, pentru că este un adevărat război chiar în acest moment. Un război care ar putea să întârzie foarte mult timp rezultatul, adică votul europarlamentarilor pe acest dosar. „În Parlamentul European nu s-a votat absolut nimic legat de interzicerea transportului de animale vii. Comisia dedicată subiectului nu și-a încheiat încă activitatea, rapoartele nu sunt gata. Nu s-a ajuns la niciun compromis până în acest moment. Deci nu avea cum să fie votat ceva. Chiar acum asist la ședința Comisiei ANIT, cea care se ocupă de transportul de animale vii, și vorbim despre stadiul negocierilor. Dosarele se vor vota peste câteva săptămâni, în prima fază, și votul final va fi, probabil, la începutul anului viitor”, a explicat, pentru Jurnalul, Carmen Avram, europarlamentar. România ocupă locul al III-lea în Uniunea Europeană în topul crescătorilor de ovine și caprine, dar se și plasează pe primul loc în lume la exportul acestor animale vii, în valoare de circa 180 de milioane de euro anual. Țările arabe reprezintă principala piață de desfacere, dar nu cumpără decât animale vii, astfel încât oprirea transporturilor acestor animale va opri și exporturile și va duce și la schimbarea contractelor. Evident, după ce ar intra în vigoare o astfel de lege, România va pierde 180 de milioane de euro anual, în favoarea competitorilor de pe piața internațională. Principalul câștigător ar fi Australia, dar și toate celelalte state care vor încheia contractele pe care nu le vor mai avea crescătorii de ovine din țara noastră.

 

A-ncercat și premierul Cîțu

 

Războiul pe Miorița s-a dus și în vara acestui an, când premierul Florin Cîțu a reușit să cutremure puțin piața, printr-o decizie a Guvernului României. La începutul lunii august, Cîțu a intervenit personal pentru a face posibilă stoparea transportului de animale vii. Motivația a fost că era caniculă și animalele suferă. Ceea ce nu a reușit să facă niciun competitor din exterior și nu a vrut să voteze Parlamentul României a rezolvat imediat premierul, printr-o decizie simplă, pe care a și anunțat-o ca fiind o mare victorie. Oprirea transportului de animale vii pe timp de caniculă pare o acțiune plină de empatie pentru bietele suflete care suferă din cauza căldurii. Empatia se oprește aici, pentru că în urma acestei acțiuni ar putea fi foarte multă suferință în rândul oamenilor care nu vor mai avea ce mânca, fie din lipsă de bani, fie pentru că distrugerea acestor afaceri atrage după sine căderea unui întreg sector economic. Iar acest sector asigură hrana populației. Prezentarea acestei fapte de vitejie a premierului Cîțu, de către el însuși, pe pagina oficială de Facebook, a fost primită însă cu aplauze din partea majorității. Pentru că a motivat prin grija față de animale, fără să explice care vor fi consecințele pe termen scurt, mediu și lung, în plan economic. „Am cerut ANSVSA, poliției și ANAF să asigure eficacitatea măsurii suspendării transportului cu animale vii, pe perioada caniculei, și să aplice cele mai aspre sancțiuni, unde este cazul. Pentru că aud că unii nu respectă această măsură, pe care ANSVSA a comunicat-o încă din 29 iulie. Românii trebuie să știe că nimeni nu e mai presus de lege, iar, în mandatul meu, mă voi asigura că se și respectă acest principiu fundamental. Parlamentul nu și-a făcut treaba în ceea ce privește transportul cu animale vii. Așa că voi relua cu celeritate demersurile necesare pentru a corecta legislația în domeniu. #RomaniiTrebuieSaStie”, a scris premierul, pe pagina lui de Facebook, într-un mesaj sponsorizat, care apărea automat pentru toți utilizatorii, deși nu apărea marcat ca fiind sponsorizat.

 

Păcăleala noilor locuri de muncă

 

Problema contractelor cu țările arabe nu e discutată în spațiul public, iar mulți politicieni ori pretind că nu știu ce înseamnă o astfel de interdicție, ori participă la o acțiune mai amplă de lobby internațional. O nouă pistă falsă care a fost lansată prin intermediul campaniilor „de conștientizare” este că românii ar trebui să se bucure dacă se va vota această lege, pentru că astfel va crește numărul locurilor de muncă, deoarece se vor deschide mai multe abatoare unde vor lucra, iată, mai mulți muncitori români. Cu alte cuvinte, România ar pierde 180 de milioane de euro anual, dar circa 100 de muncitori vor câștiga salariul minim pe economie, de unde vor merge taxe și impozite la bugetul statului. Deși o astfel de eliminare a contractelor cu țările arabe nu înseamnă, nicidecum, că fermierii își vor mai permite să crească în continuare ovine, pentru că nu vor mai avea piață de desfacere. Ceea ce înseamnă că nu se vor construi acele abatoare, iar românii nu vor avea mai multe locuri de muncă, ci mult mai puține. 

 

 

În lupta pentru eliminarea exportului de animale vii s-a lansat și o propunere de interzice a transportului pentru mai mult de opt ore. De fapt este o interzicere mascată a exporturilor, dar și a transportului în interiorul aceleiași țări.

×