x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 

Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 

de Adrian Stoica    |    11 Noi 2021   •   07:20
Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 

De 1 Decembrie autoritățile promit că va fi dat în folosință lotul 2 al Autostrăzii Sebeș - Turda (A10). Lotul, care face legătura între Alba Iulia și Aiud, are o lungime de 24,3 km, dar odată cu deschiderea lui vor putea deveni funcționali încă 4,5 km de autostradă de pe loturile adiacente, care nu puteau fi folosiți până acum. Inaugurarea festivă va fi însă una tipic românească, pentru că noul lot va fi dat în circulație cu restricții, din cauza unei alunecări de teren.  

 

Inițial, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă anunța că punerea în circulație a lotului 2 din A10 va avea loc în luna august. Ulterior a revenit și a anunțat data de 15 noiembrie. Nici această promisiunea nu a fost însă respectată, așa că termenul de punere în circulație a mai fost decalat odată. Pe o porțiune din acest lot, între localitățile Sântimbru și Oiejdea, se va circula însă doar pe o bandă, din cauza unei alunecări de teren, despre care inițial toată lumea dădea asigurări că nu va duce la prelungirea termenului de punere în circulație.

 

Infiltrații de apă în zona Oiejdea

 

Solul argilos și infiltrațiile de apă în zona Oiejdea au dus la producerea unei alunecări de teren. Pentru stabilizarea solului, acolo fusese construit un zid de sprijin, dar el nu a putut împiedica alunecarea. „Se va găsi o soluție. Nu este culmea tehnicii. E nevoie de niște ancoraje pentru acele ziduri care se pare că nu sunt suficiente, de niște drenaje suplimentare, pentru că lucrează apa în spate. Nu e o chestie care să deraieze acest proiect. Se va găsi o soluție tehnică. Sunt vreo două, trei care sunt pe masă. În mod cert se va găsi o soluție astfel încât acest lot să fie finalizat în acest an”, declara în luna martie a acestui an ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. În același timp, constructorul grec Aktor dădea și el asigurări că șoferii vor putea circula pe cei 24,3 kilometri de autostradă până la vară, în condițiile în care șantierul se apropia în primăvară de un stadiu fizic de realizare de 80%. Mai mult, la unison cu ministru și constructorul erau și oficialii Companiei de Drumuri, care afirmau că termenul de finalizare al lucrărilor este luna august și că nu există niciun motiv pentru depășirea lui, din moment ce grecii știau de problema infiltrațiilor de apă din zona Oiejdea atunci când și-au asumat deschiderea autostrăzii în vară.

 

2 ani au devenit 7 ani

 

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 2 al Autostrăzii Sebeş - Turda (A10) a fost semnat în 2014 cu firma grecească Aktor. Valoarea lui era de  550 de milioane de lei, fără TVA, şi avea termen iniţial de finalizare anul 2016. Deși ar fi trebuit să dureze doar doi ani, în final lucrările au durat șapte ani. Inițial se prevede construirea unui drum expres, dar ulterior a fost refăcut studiul de fezabilitate pentru a se construi o autostradă. În momentul demarării construcției, autoritățile nu terminaseră exproprierile în teren și nu mutaseră utilitățile din calea viitoarei șosele. Mai mult, traseul unei bretele a autostrăzii trecea printr-o groapă de gunoi, lucru care nu apărea în hărți. Toate aceste probleme, la care s-a adăugat ritmul lent al lucrărilor, au dus la prelungirea termenului de execuție cu încă cinci ani.

 

Și lotul 1 (Sebeș - Alba Iulia, 17 km) al Autostrăzii  Sebeș - Turda a fost afectat de alunecări. În iulie anul trecut, din cauza ploilor abundente, s-a produs o alunecare masivă de teren, în zona dealului de la Pârâul Iovului, care a luat-o la vale, cu tot cu ancore, afectând chiar și o parte mică din corpul autostrăzii. 

 

A 10, în cifre: 70 km, peste 7 ani de lucrări, două miliarde de lei

 

Autostrada A10 va conecta autostrăzile A1 și A3, legând orașele Sebeș, Alba Iulia, Teiuș, Aiud și Turda. Construcția autostrăzii, care în final va avea 70 de kilometri și a costat circa două miliarde de lei fără TVA, a fost împărțită în patru loturi. Lucrările pe loturile 3 și 4 au început în mai 2014 și s-au terminat în iarna 2017-2018. Circulația pe ele a fost deschisă pe 30 iulie 2018, după șapte luni de tergiversări. Lucrările pe loturile 1 și 2 au început la sfârșitul anului 2014. Lotul 1 a fost pus în circulație anul trecut, pe 3 decembrie, iar cu puțin noroc, lotul 2 va fi pus în circulație anul acesta, pe 1 decembrie. Pe lângă acesta, s-ar mai putea deschide câteva cioturi: 2,2 km lângă Alba Iulia, 4 km la sud de Aiud (ambele pe A10) şi 4,5 km  pe Ungheni-Târgu Mureş (parte din A3). În total, 35 de kilometri de autostradă.

 

Autostrăzi inaugurate (km)

2017 15 

2018 60 

2019 43 

2020 59 

2021 35

 

910 km de autostrăzi avea România la sfârșitul anului 2020, în condițiile în care 110 km erau finalizați înainte de 1989

 

Alunecări de teren și pe Autostrada Transilvania

 

În luna septembrie a acestui an o alunecare masivă de teren a avut loc și pe Autostrada Transilvania, pe şantierul dintre Nădăşeu şi Zimbor. „Antreprenorul, care are și calitatea de proiectant, pentru a adopta soluțiile optime care să asigure stabilitatea corpului autostrăzii, efectuează investigații geotehnice în vederea stabilirii naturii și amplitudinii fenomenului. După finalizarea acestor investigații, CNAIR, antreprenorul și specialiștii acreditați și acceptați, vor stabili soluțiile tehnice aferente și conforme cu legislația în domeniu”, a transmis CNAIR prin intermediul unui comunicat de presă.  

 

Ritmul constructorilor, depășit de promisiunile electorale

 

Ritmul de construire a autostrăzilor continuă să fie dezamăgitor, chiar dacă în ultimii doi ani la conducerea Ministerului Transporturilor s-au aflat reprezentanții PNL și USR. Două partide care în campania electorală se întreceau în promisiuni. Deocamdată, de miile de kilometri de autostradă și drumuri expres s-a ales praful, ritmul de construcție păstrându-se în aceiași parametri care nu ne dau niciun motiv de optimism. De exemplu, în programul electoral cu care s-a prezentat în alegerile de la sfârșitul lui 2020, PNL promitea 970 km de autostrăzi și drumuri expres în perioada 2021-2024. Nici USR nu s-a lăsat mai prejos, chiar dacă în programul său nu apare vreo cifră. Totuși, pentru anul acesta, ex-ministrul Cătălin Drulă estima deschiderea a 93 km de autostradă și drumuri expres.

×