x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 20 Oct 2019 - 09:06
„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

Marți, 22 octombrie 2019, orele 18.00, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Corrrer, Campo Santa Fosca, Cannaregio 2214) o manifestare insolită. În cadrul unui interviu – dezbatere intitulat „În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”, criticul de artă Enzo Santese se va confrunta cu cunoscutul pictor, sculptor și autor de monumentale opere decorative Gianmaria Potenza. Santese va încerca să definească traseele artei acestuia din urmă în contextul modificărilor de modalități expresive în arta modernă în urma revoluționării limbajului sculptural în sens sintetic și simbolic de către Constantin Brâncuși.

Brâncuși și-a pus problema cum să confere formă identităților impalpabile proprii materiei înseși. Geometrizarea pentru el a fost doar modul de a raționaliza, prin reducere la forme esențiale, parcursul devenirii materiei vii și intrinseca ei noblețe interioară originară. Puritatea formei trebuia să sugereze, în viziunea Maestrului român, un moment al parcursului: acela în care creația, deschisă spre evoluție, atinge punctul perfecțiunii, care să nu poată fi concepută în afara perfecțiunii exterioare, a formei. Geniala intuiție artistică a lui Brâncuși a dus la descoperirea unei dimensiuni spirituale inedită a sculpturii și a deschis drumul pătrunderii abstractismului în cetatea artei. Pe mai multe meridiane ale lumii, lecția brâncușiană s-a întâlnit cu unele căutări artistice ce mergeau în aceeași direcție, fără a avea însă forța expresivă și capacitatea extremă de esențializare ce fac din operele sculptorului român un ansamblu unic.

În Europa, arta lui Brâncuși a fost recepționată cu mare interes. În România, câteva generații de sculptori talentați i-au acordat atenția cuvenită și au exploatat filoane expresive sugerate atât de opere ale Maestrului, încadrate în cicluri (SărutulMăiastraMademoiselle Pogany etc.), cât și de opere cu „subiecte” ce puneau în afara serialității. În Italia, nu sunt numeroși – din motive specifice contextului italian, la care nu ne referim aici – artiștii care să fi avut contact direct cu arta lui Brâncuși. Sunt însă unele cazuri când sugestiile legate de acele proceduri brâncușiene de esențializarea a formelor au devenit repere pentru regândirea formală și substanțială a artei poetice a numeroși artiști. Într-o vreme în care este la modă distrugerea, „destructurarea” în numele filosofiei „deconstrucției” formei, deconstrucție care nu generează însă noi stileme, simbolice și comunicative, a avea ca reper opere ce structurează și sintetizează expresiile plastice înseamnă a afirma, în fapt, primatul raționalist al limbajului artistic asupra tuturor tentativelor de improvizare sau de destructurare a ordinii vizuale ce conferă soliditate conceptuală expresiei artistice.

Un artist ce pune în centrul intereselor sale organizarea rațional a raportului cu contextul vizual în ansamblul său este Gianmaria Potenza (n. 1936), fără îndoială unul dintre cei mai importanți sculptori italieni și internaționali ai momentului, artist polivalent, care are familiaritate cu materialele: a executat lucrări monumentale decorative în mozaic, lucrări în bronz, în piatră, în marmură, a elaborat compoziții și lucrări în materiale mixte, a decorat nave de croazieră celebre și a creat lucrări de artă religioasă de referință de mari dimensiuni, multe în bronz, folosind antica tehnică a cerii pierdute.

Spre deosebire de sculptura lui Brâncuși care are o marcantă autonomie expresivă, sculptura lui Potenza se propune să exalte, prin capacitățile sale simbolice, caracteristicile spațiului în care este înscrisă. Spațiul, la rândul său, participă la valorificarea calităților intrinseci ale operei: plasarea acesteia în el trebuie sa fie rezultatul unei concepții despre ordonarea priorității efectelor vizuale.

Un colocviu-interviu cu maestrul Potenza, dedicat orientărilor actuale din cadrul sculpturii moderne internaționale, marcată de aportul stilistic și conceptual al artei lui Brâncuși poate fi chiar pasionant dacă este raportat la o experiență artistică de excepție precum acea a lui Potenza. Extraordinarele capacitați tehnice ale acestuia fac din el un artizan în sensul propriu al cuvântului, ca și Brâncuși. Într-un oraș (Veneția) în care sculptura de valoare istorică se întâlnește la tot pasul cu operele contemporaneității prezentate periodic în cadrul Bienalelor de Artă. Un asemenea colocviu nu poate fi decât binevenit deoarece poate duce la o dezbatere aprofundată asupra raportului artei cu artizanatul, la determinarea mai precisă a punctelor de contact dintre una și altul.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Au fost aleși câștigătorii concursului Write a Screenplay for Anamaria Marinca și Vlad Ivanov

Au fost aleși câștigătorii concursului Write a Screenplay for Anamaria Marinca și Vlad Ivanov
Galerie Foto Au fost aleși câștigătorii celei de-a doua ediții a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat de Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe, în cadrul...

„Şotron printre poveşti” online cu Teatrul „Stela Popescu”

„Şotron printre poveşti” online cu Teatrul „Stela Popescu”
Teatrul Stela Popescu îşi continuă activitatea online şi în aceste zile cu programul „Şotron”. De-a lungul primăverii, actorii teatrului au prezentat diverse programe online dedicate publicului fidel, luna...

O nouă săptămână cu imagini alese din arhiva teatrului – reîntâlnire cu maeștrii Albulescu, Dinică, Moraru…

O nouă săptămână cu imagini alese din arhiva teatrului – reîntâlnire cu maeștrii Albulescu, Dinică, Moraru…
Galerie Foto În paralel cu vizionarea online a noilor conferințe programate pentru această săptămână, vă reamintim că puteți revedea și conferințele difuzate în săptămânile precedente, și anume cele susținute de: re...

PROGRAM TES FEST, EDIȚIA A V-A la Teatrul Evreiesc de Stat

PROGRAM TES FEST, EDIȚIA A V-A la Teatrul Evreiesc de Stat
Galerie Foto Teatrul Evreiesc de Stat va organiza în perioada 25-31 mai cea de-a V-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Idiș TES FEST. „THE BEST OF TES FEST" va fi o retrospectivă on-line a unora dintre cele mai...

„Faust”, „Don Carlo”, „Trubadurul”, „Lacul lebedelor” și un episod din seria Vocile Operei, tramsmise în cadrul Seri de Operă Online

„Faust”, „Don Carlo”, „Trubadurul”, „Lacul lebedelor” și un episod din seria Vocile Operei, tramsmise în cadrul Seri de Operă Online
Opera Națională București transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „Faust” de Charles Gounod, „Don Carlo”, „Trubadurul” (Il Trovatore) de Giuseppe Verdi, „Lacul lebedelor” de Piotr...

Pe Scena 5 a Naționalului ieșean, premiera online: „Sindromul Quijote”, spectacol-lectură

Pe Scena 5 a Naționalului ieșean, premiera online: „Sindromul Quijote”, spectacol-lectură
Miercuri, 27 mai, de la ora 18:00, pe SCENA 5 a Teatrului Național Iași, va fi difuzată online premiera spectacolului-lectură: „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, în regia lui Radu Ghilaș. Producția face pa...

Muzeul Municipiului București se redeschide pentru public

Muzeul Municipiului București se redeschide pentru public
Muzeul Municipiului București se va redeschide pentru public începând cu data de sâmbătă, 23 mai 2020. Vă așteptăm să vizitați muzeele și casele noastre memoriale: Palatul Suțu, Casa Filipescu-Cesianu,...

InspiraTIFF cu Mihnea Măruță, pe TIFF Unlimited. Primul invitat: Cristi Puiu

InspiraTIFF cu Mihnea Măruță,  pe TIFF Unlimited. Primul invitat: Cristi Puiu
O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited,...

Muzeul Cotroceni se redeschide publicului din 29 mai. Condițiile de vizitare

Muzeul Cotroceni se redeschide publicului din 29 mai. Condițiile de vizitare
Muzeul Naţional Cotroceni se redeschide pentru public, începând de vineri. Grupurile de vizitatori vor putea fi alcătuite din cel mult 5 persoane, transmite instituţia. Vizitele se vor face face doar...

Doliu în lumea muzicii. A murit ultima cântăreață de stradă din Paris

Doliu în lumea muzicii. A murit ultima cântăreață de stradă din Paris
Lily Lian, considerată ultima cântăreaţă de stradă din Paris, a murit duminică într-un spital din capitala Franței, la vârsta de 103 de ani, transmite AFP. Melodia sa, "Lily Paname" a fost unul dintre succes...

Cannes: Uggie, câinele care a apărut în filmul „Artistul”, a primit premiul Palme Dog of Palme Dogs

Cannes: Uggie, câinele care a apărut în filmul „Artistul”, a primit premiul Palme Dog of Palme Dogs
Uggie, terrierul Jack Russell devenit celebru în filmul lui Michel Hazanavicius, a primit postum Palme Dog of Palme Dogs, premiul dedicat celor mai talentate animale de pe marele ecran la Festivalul de la...

Filmările pentru franciza „Avatar" vor fi reluate săptămâna viitoare.

Filmările pentru franciza „Avatar" vor fi reluate săptămâna viitoare.
Producătorul Jon Landau a anunţat că filmările pentru lungmetrajele „Avatar", suspendate din cauza pandemiei, vor fi reluate săptămâna viitoare, în Noua Zeelandă, unde a fost turnată şi prima...

Producții noi înregistrate pentru ”Stagiunea Online” a Filarmonicii Sibiu

Producții noi înregistrate pentru ”Stagiunea Online” a Filarmonicii Sibiu
Muzicienii sibieni fac un salt curajos spre o normalitate viitoare și vor înregistra pentru public, special pentru această perioadă, producții noi, după ce timp de mai bine de două luni în...

Festivalul Enescu Online Luna a 3-a: Program artistic nominalizat la International Opera Awards și o recunoaștere a curajului și competenței artiștilor care ne inspiră să trecem prin pandemie

Festivalul Enescu Online Luna a 3-a: Program artistic nominalizat la International Opera Awards și o recunoaștere a curajului și competenței artiștilor care ne inspiră să trecem prin pandemie
Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019...

Independența Film vine la tine acasă cu Parazit și alte filme premiate cu Palme d’Or

Independența Film vine la tine acasă cu Parazit și alte filme premiate cu Palme d’Or
Galerie Foto Independența Film, casa de distribuţie care promovează în România de peste 20 de ani filme independente de referință, aduce acum și pe Vimeo cele mai bune titluri din portofoliul companiei. Printre acestea se...
Serviciul de email marketing furnizat de