x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 20 Oct 2019 - 09:06
„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

Marți, 22 octombrie 2019, orele 18.00, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Corrrer, Campo Santa Fosca, Cannaregio 2214) o manifestare insolită. În cadrul unui interviu – dezbatere intitulat „În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”, criticul de artă Enzo Santese se va confrunta cu cunoscutul pictor, sculptor și autor de monumentale opere decorative Gianmaria Potenza. Santese va încerca să definească traseele artei acestuia din urmă în contextul modificărilor de modalități expresive în arta modernă în urma revoluționării limbajului sculptural în sens sintetic și simbolic de către Constantin Brâncuși.

Brâncuși și-a pus problema cum să confere formă identităților impalpabile proprii materiei înseși. Geometrizarea pentru el a fost doar modul de a raționaliza, prin reducere la forme esențiale, parcursul devenirii materiei vii și intrinseca ei noblețe interioară originară. Puritatea formei trebuia să sugereze, în viziunea Maestrului român, un moment al parcursului: acela în care creația, deschisă spre evoluție, atinge punctul perfecțiunii, care să nu poată fi concepută în afara perfecțiunii exterioare, a formei. Geniala intuiție artistică a lui Brâncuși a dus la descoperirea unei dimensiuni spirituale inedită a sculpturii și a deschis drumul pătrunderii abstractismului în cetatea artei. Pe mai multe meridiane ale lumii, lecția brâncușiană s-a întâlnit cu unele căutări artistice ce mergeau în aceeași direcție, fără a avea însă forța expresivă și capacitatea extremă de esențializare ce fac din operele sculptorului român un ansamblu unic.

În Europa, arta lui Brâncuși a fost recepționată cu mare interes. În România, câteva generații de sculptori talentați i-au acordat atenția cuvenită și au exploatat filoane expresive sugerate atât de opere ale Maestrului, încadrate în cicluri (SărutulMăiastraMademoiselle Pogany etc.), cât și de opere cu „subiecte” ce puneau în afara serialității. În Italia, nu sunt numeroși – din motive specifice contextului italian, la care nu ne referim aici – artiștii care să fi avut contact direct cu arta lui Brâncuși. Sunt însă unele cazuri când sugestiile legate de acele proceduri brâncușiene de esențializarea a formelor au devenit repere pentru regândirea formală și substanțială a artei poetice a numeroși artiști. Într-o vreme în care este la modă distrugerea, „destructurarea” în numele filosofiei „deconstrucției” formei, deconstrucție care nu generează însă noi stileme, simbolice și comunicative, a avea ca reper opere ce structurează și sintetizează expresiile plastice înseamnă a afirma, în fapt, primatul raționalist al limbajului artistic asupra tuturor tentativelor de improvizare sau de destructurare a ordinii vizuale ce conferă soliditate conceptuală expresiei artistice.

Un artist ce pune în centrul intereselor sale organizarea rațional a raportului cu contextul vizual în ansamblul său este Gianmaria Potenza (n. 1936), fără îndoială unul dintre cei mai importanți sculptori italieni și internaționali ai momentului, artist polivalent, care are familiaritate cu materialele: a executat lucrări monumentale decorative în mozaic, lucrări în bronz, în piatră, în marmură, a elaborat compoziții și lucrări în materiale mixte, a decorat nave de croazieră celebre și a creat lucrări de artă religioasă de referință de mari dimensiuni, multe în bronz, folosind antica tehnică a cerii pierdute.

Spre deosebire de sculptura lui Brâncuși care are o marcantă autonomie expresivă, sculptura lui Potenza se propune să exalte, prin capacitățile sale simbolice, caracteristicile spațiului în care este înscrisă. Spațiul, la rândul său, participă la valorificarea calităților intrinseci ale operei: plasarea acesteia în el trebuie sa fie rezultatul unei concepții despre ordonarea priorității efectelor vizuale.

Un colocviu-interviu cu maestrul Potenza, dedicat orientărilor actuale din cadrul sculpturii moderne internaționale, marcată de aportul stilistic și conceptual al artei lui Brâncuși poate fi chiar pasionant dacă este raportat la o experiență artistică de excepție precum acea a lui Potenza. Extraordinarele capacitați tehnice ale acestuia fac din el un artizan în sensul propriu al cuvântului, ca și Brâncuși. Într-un oraș (Veneția) în care sculptura de valoare istorică se întâlnește la tot pasul cu operele contemporaneității prezentate periodic în cadrul Bienalelor de Artă. Un asemenea colocviu nu poate fi decât binevenit deoarece poate duce la o dezbatere aprofundată asupra raportului artei cu artizanatul, la determinarea mai precisă a punctelor de contact dintre una și altul.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dirijorul Cristian Măcelaru a fost numit director muzical al Orchestrei Naționale a Franței

Dirijorul Cristian Măcelaru a fost numit director muzical al Orchestrei Naționale a Franței
Dirijorul român Cristian Măcelaru a fost numit pentru a-i succeda, în 2021, francezului Emmanuel Krivine în fruntea Orchestrei Naţionale a Franţei (ONF). Acesta a devenit cunoscut la nivel internaţional în 2012, ...

Jurnalul îţi aduce o carte despre interpretarea viselor, descântece sau numerologie

Jurnalul îţi aduce o carte despre interpretarea viselor, descântece sau numerologie
Jurnalul îţi oferă miercuri, 13 noimebrie, o carte pe care nu trebuie să o ratezi sub nici un chip! Vrei să ştii ce înseamnă datul în bobi, clarviziunea, profețiile sau cum se fac descântecele, interpretarea...

„Un prim pas spre Rai’’

„Un prim pas spre Rai’’
Galerie Foto Licitația de Artă Postbelică și Contemporană, inclusiv o secțiune caritabilă dedicată Hospice Marți, 19 noiembrie 2019, ora 19:00 Athénée Palace Hilton București Cea mai importantă operă de Horia ...

Andreea Chirică, solo show la creart Gallery

Andreea Chirică, solo show la creart Gallery
Vernisajul expoziției are loc în data e 6 noiembrie 2019, ora 19:00 - 21:00, la creart Gallery (Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București). Deschis zilnic între orele 10:00 - 19:00. Intrarea liberă. Curator:...

Concert extraordinar „Vioara lui Enescu” la Braşov susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail pe 15 noiembrie la Sala Patria

Concert extraordinar „Vioara lui Enescu” la Braşov susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail pe 15 noiembrie la Sala Patria
Galerie Foto Turneul Vioara lui Enescu a revenit în această toamnă pe scenele din România, un concert extraordinar susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail fiind programat pe 15 noiembrie 2019 la Sala Patria din...

„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4

„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4
Galerie Foto Vă invităm luni, 11 noiembrie, și marți, 12 noiembrie, la ultimele două întâlniri din acest sezon din cadrul proiectului „Memoria arhivelor”. După Ivana Mladenovic, Ana Szel și Raluca Durbacă, Radu Jude...

Abundance, de Juhos Sandor, la Estopia Art Gallery București

Abundance, de Juhos Sandor, la Estopia Art Gallery București
Joi, 14 noiembrie, de la ora 18.00, Galeria Estopia vă invită la o întâlnire cu un... marțian: Juhos Sándor, și cu ultima lui serie de lucrări, care, dacă nu ar fi evidente referințele contemporane, ar putea p

Performance digital, artă figurativă şi abstractă, prezentată de artişti români la MILL, în Belgia

Performance digital, artă figurativă şi abstractă, prezentată de artişti români la MILL, în Belgia
Galerie Foto     Vernisajul expoziţiei „Rethinking the Image of the World: Projects and Sketches” a avut loc vineri, 8 noiembrie, în Complexul Muzeal Idel Ianchelevici (MILL), din oraşul belgian La Louviére,

Scurt-metrajul finlandez "Două corpuri pe o plajă" a câștigat Marele Premiu al Festivalului Alter Native 27

Scurt-metrajul finlandez "Două corpuri pe o plajă" a câștigat Marele Premiu al Festivalului Alter Native 27
Un film despre două femei trecute de prima tinereţe, care încearcă să capteze atenţia bărbaţilor adoptând atitudini nonconformiste, "Două corpuri pe o plajă", regizat de Anna Paavilainen din Finlanda, este...

La mulți ani, Mariana Mihuț!

La mulți ani, Mariana Mihuț!
Galerie Foto Mariana Mihuț este la de frumoasă și astăzi, ca ieri. Nu știu care este secretul magnetismului său irezistibil. În lacrimile ei se amestecă suferința lumii, iar în râsul său inepuizabil se ascunde dragostea d...

A început One World Romania la Brașov

A început One World Romania la Brașov
Galerie Foto Prima ediție a festivalului de film documentar „One World Romania la Brașov” a debutat pe 7 noiembrie  și propune pe parcursul a patru zile, la Centrul Cultural Reduta, la Cinemateca Patria și în alte trei...

Scriitorul american Ernest J. Gaines a murit în somn. Avea 86 de ani

Scriitorul american Ernest J. Gaines a murit în somn. Avea 86 de ani
Romancierul afro-american Ernest J. Gaines a decedat marţi, la vârsta de 86 de ani, în urma unui infarct, a anunţat astăzi editura responsabilă cu publicarea operelor sale în Franţa. Scriitorul este...

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu caută voluntari

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu caută voluntari
Organizatorii Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) caută peste 500 de voluntari din România, pentru ediţia care va avea loc în perioada 12 - 21 iunie 2020. "Au început deja înscrierile la...

Premieră absolută pe scenele din România: primul concert în care, alături de muzicieni consacrați, va performa o entitate de inteligență artificială (IA)

Premieră absolută pe scenele din România: primul concert în care, alături de muzicieni consacrați, va performa o entitate de inteligență artificială (IA)
Galerie Foto În ultima zi a celei de a XI-a ediții a Festivalului Timișoara Jazz (eveniment care are loc între 10 - 12 noiembrie, la Timișoara) Petre Ionuțescu & Daniel Dorobanțu vor improviza, în zona de fuziune dintre...

Matei Vișniec, despre anecdotă: „Am traversat povestea propriilor noastre diferenţe dintre Est şi Vest“

Matei Vișniec, despre anecdotă: „Am traversat povestea propriilor noastre diferenţe dintre Est şi Vest“
Galerie Foto Dezbaterea despre „Anecdota în contextul istoriei europene comune“, moderată, miercuri seară, de Jacques De Decker, secretar permanent al Academiei Regale de Limbă şi Literatură Franceză din...
Serviciul de email marketing furnizat de