x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Azi e Ziua Mondială a Teatrului

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 27 Mar 2020 - 19:30
Azi e Ziua Mondială a Teatrului
Vezi galeria foto

„În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor comunități... și, în acest timp, copiii mor de malnutriție, mamele mor la naștere din lipsa îngrijirilor medicale prompte, iar ideologiile dușmăniei înfloresc. Planeta noastră e cufundată din ce în ce mai adânc într-o catastrofă climatic și răsună galopul celor patru călăreți ai Apocalipsei.”

 

Trebuie să ne reconstruim forța spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, disprețul față de lumea în care trăim.

 

Teatrul are un rol nobil în a dinamiza și mobiliza umanitatea să se înalțe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spațiul reprezentației, făcându-l să devină sacru.

 

 

Anul acesta, mesajul pentru Ziua Mondială a Teatrului a fost conceput de dramaturgul Shahid Nadeem

Magdalena Popa Buluc

 

 

 

Teatrul ca sanctuar – mesajul pentru ziua mondială a teatrului 2020, de Shahid Nadeem, autor dramatic

 

de Uniter vineri, 28 februarie 2020                 

 

 

Este pentru mine o mare onoare, aceea de a scrie mesajul pentru Ziua Mondială a Teatrului, 2020. Este un sentiment de mare umilitate, dar și un gând pasionant, acela că teatrul pakistanez și însuși Pakistanul au primit recunoașterea ITI-ului, organismul teatral cel mai influent și cel mai reprezentativ al epocii noastre.

 

Această onoare este, în egală măsură, un omagiu adus Madeehei Gauha, figură iconică a teatrului și fondatoare a teatrului Ajoka, tovarășa mea de viață, care s-a stins în urmă cu doi ani.

 

Echipa Ajoka a parcurs un drum lung și dificil, literalmente din stradă până în teatru.  Sunt sigur că e povestea foarte multor trupe de teatru. Nu e niciodată ușor, nu e niciodată ferit de dureri. Întotdeauna o luptă.

 

Provin dintr-o țară predominant musulmană, care a trecut prin mai multe dictaturi militare, a cunoscut teribilul asalt al extremiștilor religioși și trei războaie cu India vecină, de care ne leagă mii de ani de istorie, de moștenire culturală. Astăzi, trăim cu frica unui război total, cu vecinul și fratele nostru geamăn ­ a se citi: un război nuclear – deoarece ambele țări dețin de acum arme nucleare.

Spunem uneori, în glumă: „momentele proaste sunt bune pentru teatru”. Nu lipsesc provocările cărora să le faci față, nici contradicțiile pe care să le prezinți, nici status quo-urile pe care să le răstorni.  Trupa mea de teatru, Ajoka, și eu însumi, mergem pe sârmă întinsă de 36 de ani, pe o sârmă foarte întinsă: ținem un echilibru între divertisment și educație, între cercetare, între deprinderea trecutului și pregătirea viitorului, între libera expresie de creație și aventuroasele confruntări cu autoritatea, între teatrul de critică socială și teatrul viabil din punct de vedere financiar, între a atinge masele și a fi în avangardă. Putem spune că un creator de teatru trebuie să fie un prestidigitator, un magician.

În Pakistan, se face o distincție clară între sacru și profan. Profanul nu lasă loc chestiunilor religioase, iar sacrul nu permite dezbaterea deschisă sau ideile novatoare.

 

Într-adevăr, establishmentul conservator consideră că, pentru „jocurile lor sacre”, arta și cultura se află în afara granițelor. Astfel, terenul de joc al artiștilor a fost asemenea unei curse cu obstacole. A fost nevoie mai întâi ca ei să demonstreze că sunt buni musulmani, cetățeni cu respect față de lege, să încerce să instaleze ideea că dansul, muzica, teatrul sunt „autorizate” în interiorul Islamului. În fine, am descoperit o sub-cultură care avea, potențial, capacitatea de a aduce sacrul și profanul împreună, pe aceeași scenă.

 

În timpul regimului militar din Pakistan, în anii 1980, un grup de tineri artiști, care au sfidat dictatura prin teatru de disidență, social, curajos politic, au înființat Ajoka. Ei au descoperit că sentimentele și frica lor au fost uimitor de bine surprinse de un bard sufit, care a trăit în urmă cu aproximativ 300 de ani. Era vorba despre marele poet Bulleh Shah.

 

Ajoka a descoperit că, prin intermediul poeziei lui, el putea face declarații politice explozive, care sfidau autoritatea politică, coruptă, și establishmentul religios sectar. Autoritățile ne-ar fi putut interzice sau surghiuni pe noi, dar nu și pe un poet sufit venerat și popular, ca Bulleh Shah. Am descoperit că viața lui a fost la fel de dramatică și de radicală ca poezia lui, care i-a adus fatwa-uri și surghiunirea pe viață. Am scris atunci „Bulha”, o piesă de teatru despre viața și lupta lui Bulleh Shah. Bulha, cum îl numesc, afectuos, oamenii din Asia de Sud, provine dintr-o tradiție de poeți sufi din Penjab, care, prin poezia și prin practica lor, sfidau, neînfricați, autoritatea împăraților și a clericilor demagogi.

 

Scriau în limba populară, conform cu aspirațiile maselor. În muzică și în dans, au găsit mijloacele de a realiza o asociere directă între om și divinitate, ocolind disprețuitor intermediarii religioși care îi exploatau. Au sfidat diviziunile între sexe și clase și au privit planeta cu uluire, ca pe o manifestare a Atotputernicului. Arts Council-ul din Lahore a respins scenariul, pe motiv că nu era vorba despre o piesă de teatru, ci de o simplă biografie.  Între timp, datorită faptului că piesa se juca într-un alt loc, la Goethe Institut, publicul a văzut, a înțeles și a apreciat simbolismul vieții și poeziei poetului poporului.

 

S-au identificat total cu viața lui și cu epoca lui și au deslușit paralele cu propria lor viață și cu timpul vieții lor.

 

În ziua aceea, în 2001, s-a născut un nou tip de teatru. Muzica devoțională Qawwali, dansul sufi Dhamal și chiar și recitarea poeziei inspiraționale, cântecul meditativ Zikir au devenit elemente ale spectacolului. Un grup de shikși, care se aflau în oraș pentru a asista la o conferință Punjabi, au fost să vadă spectacolul, iar la final au năvălit pe scenă, plângând și îmbrățișându-i pe actori. Pentru prima oară de la împărțirea Indiei, în 1947, care a antrenat și divizarea Punjabului prin liniile comune, se aflau pe scenă, împreună cu locuitori musulmani din Punjab. Pe Bulleh Shah îl îndrăgeau și ei, la fel de mult ca musulmanii din Punjab, căci sufiștii transcend separațiile religioase sau comunitare.

 

Această premieră memorabilă a fost urmată de odiseea indiană a lui Bulleh Shah. După un turneu inedit în partea indiană a Punjabului, „Bulha” s-a jucat peste tot în India. Chiar și în momentele de tensiune cele mai grave dintre cele două țări și chiar și în locuri unde oamenii nu știau niciun cuvânt în limba punjabi, publicul aprecia fiecare moment al piesei. Pe măsură ce porțile dialogului politic și ale diplomației se închideau, ușile sălilor de teatru și inima publicului indian rămâneau larg deschise. În timpul turneului trupei Ajoka în Pendjabul indian, în 2004, după o reprezentație foarte călduros primită de un public rural de câteva mii de persoane, un bătrân a venit, împreună cu un băiețel, să-l vadă pe actorul care jucase rolul marelui sufit. „Nepotul meu e foarte bolnav, ați putea, vă rog, să îl binecuvântați”. Actorul, surprins, a spus: „Babaji, eu nu sunt Bulleh Shah, sunt doar un actor care joacă acest rol. Bătrânul a început să plângă și a spus: „Vă rog, binecuvântați-l pe nepoțelul meu, sunt sigur că se va însănătoși dacă o veți face”. I-am propus actorului să îndeplinească dorința bătrânului. Actorul l-a binecuvântat pe băiat, iar bătrânul a fost mulțumit. Înainte de a pleca, a spus: „Fiule, tu nu ești un actor, ești Bulleh Shah, reîncarnat, avatarul lui.” Brusc, ni s-a revelat un nou concept de joc teatral, acela în care actorul devine reîncarnarea personajului pe care îl întruchipează.

 

De-a lungul celor 18 ani de turnee cu „Bulha” am constatat o reacție similară din partea unei părți a publicului, aparent neinițiată, pentru care spectacolul nu este doar o experiență distractivă sau o stimulare intelectuală, ci o întâlnire spirituală emoționantă. Și, într-adevăr, actorul care-l juca pe maestrul sufit Bulleh Shah a fost într-atât de profund influențat de experiență, încât a devenit el însuși poet sufit și a publicat, de atunci și până acum, două volume de poeme.

 

Actorii care au participat la producție s-au împărtășit și ei, de la bun început; spiritul lui Bulleh Shah este printre ei, scena pare să fi fost ridicată la un nivel superior.

 

Un erudit indian și-a denumit o scriere despre spectacol astfel: „Când teatrul devine sanctuar”.

Eu sunt laic, iar interesul meu pentru sufism este, în primul rând, cultural.

Mă interesează, mai ales, aspectele performative și artistice ale poeților sufiți din Pendjab, dar publicul meu, care nu este în mod obligatoriu extremist sau bigot, se poate întâmpla să aibe credințe religioase sincere. Explorarea unor povești ca aceea a lui Bulleh Shah – și sunt atâtea, în toate culturile – poate deveni o punte între noi, creatori de teatru și public anonim, dar entuziast. Împreună putem descoperi dimensiunile spirituale ale teatrului și putem construi punți de legătură între trecut și prezent, înspre un viitor care reprezintă destinația tuturor comunităților; credincioși și necredincioși, actori și bătrănei și nepoții lor.

 

Motivul pentru care vă împărtășesc povestea lui Bulleh Shah și explorarea noastră a unui tip de teatru sufit este că, atunci când ne producem pe scenă, ne lăsăm purtați de o filosofie a teatrului, de rolul de precursori ai schimbării sociale și că, făcând aceasta, lăsăm o mare parte a maselor în urmă. Atunci când ne angajăm contra provocărilor prezentului, ne privăm de posibilitatea unei experiențe spirituale profund emoționante pe care ar putea-o oferi teatrul. În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor comunități… și în acest timp, copiii mor de malnutriție, mamele mor la naștere din lipsa îngrijirilor medicale prompte, iar ideologiile dușmăniei înfloresc. Planeta noastră e cufundată din ce în ce mai adânc într-o catastrofă climatică și răsună galopul celor patru călăreți ai  Apocalipsei.

 

Trebuie să ne reconstruim forța spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, disprețul față de lumea în care trăim, față de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol, un rol nobil, în a dinamiza și a mobiliza umanitatea să se înalțe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spațiul reprezentației, făcându-l să devină sacru.

 

În Asia de Sud, artiștii ating printr-o plecăciune suprafața scenei, înainte de a pune piciorul pe ea; o tradiție străveche în care se împletesc spiritualul și culturalul. E timpul să regăsim această relație simbiotică între artist și public, între trecut și viitor. Creația teatrală poate fi un act sacru, actorii pot deveni cu adevărat avataruri ale rolurilor pe care le joacă. Teatrul ridică arta jocului la un nivel spiritual superior. Teatrul are potențialul de a deveni un sancutar, iar sanctuarul un spațiu al reprezentației.

 

 

BIOGRAFIE Shahid NADEEM

 

Shahid Nadeem este cel mai mare dramatug pakistanez și directorul renumitului teatru Ajoka.

Shahid Nadeem s-a născut în 1947 în Sopore, Cașmir. După războiul din 1948, dintre India și Pakistan, care își disputau statul Cașmir, la vârsta de doar un an, a devenit refugiat, familia lui fiind nevoită să migreze în nou-creatul Pakistan.

 

A trăit la Lahore, în Pakistan, unde a făcut un master în psihologie la Universitatea Punjab. Ca student, a scris prima sa piesă. A devenit cu adevărat autor atunci când, pe vremea exilului său politic la Londra, a început să scrie piese pentru grupul de teatru dizident Ajoka, creat de Madeeha Gauhar, o pionieră a activismului teatral, cu care, mai târziu, s-a căsătorit.

 

Shahid Nadeem a scris peste 50 de texte dramatice originale, în limbile punjabi și urdu și este autorul a numeroase adaptări după piese de Bertolt Brecht.

 

A fost producător pentru televiziunea pakistaneză, în al cărui comitet director a activat. A fost închis de trei ori, sub diverse guverne militare, ca opozant al dictaturii militare și adoptat, ca prizonier de conștiință, de către Amnesty International.

 

În renumita închisoare Mianwali a început să scrie piese de weekend, produse de către și pentru prizonieri.

 

Ulterior, a ocupat postul de coordonator al campaniilor internaționale și de ofițer de comunicare pentru zona Asia-Pacific pentru Amnesty International.

 

A fost bursier al Getty Research Institute, International Pen, USA și National Endowment for Democracy. Este membru al rețelei Theatre Without Borders.

 

Piesele lui Shahid Nadeem au fost adesea jucate și publicate în Pakistan și în India, dar și în străinătate. Textul lui, „Bulha”, a fost prezenat la Hammersmith Theatre (Londra, Marea Britanie), Tramway (Glasgow, Scoția, Marea Britanie) și Helsignor (Danemarca), „Amrika Chalo”, la Davis Centre for Performing Arts, Georgetown University, Washington (SUA), „Bala King”, la Black Box Theatre (Oslo, Norvegia), „Burqavaganza” în SUA, la Bravo for Women Theatre (San Francisco), „Acquittal”, la Highways (Santa Monica) și Theatre Row (New York), iar „Dara”, la Lyttleton Theatre London (Marea Britanie) și University of North Carolina, Chapel Hill (SUA).

 

Textele lui au fost traduse în engleză și publicate de Oxford University Press, Nick Hern Publishers, precum și în diverse antologii. În 2009, a primit de la președintele Pakistanului Medal for the Pride of Performance.

                                                                                                                                                         

De asemenea, a regizat spectacole de teatru și televiziune și a organizat festivaluri Theatre for Peace în India și Pakistan, a scris articole pentru principalele cotidiente pakistaneze și indiene și pentru serviciul în urdu al BBC, a produs documentare pe subiecte cultrale, inclusiv despre muzeul din Lahore, despre obiceiurile regiunii Punjab, despre poetul Iqbal și despre pictorul Sadeqain.

 

Piesele lui Shahid Nadeem sunt apreciate pentru subiectele lor puternic relevante social, uneori subiecte-tabu, precum extremismul religios, violența împotriva femeilor, discriminarea minorităților, libertatea de expresie, climatul, pacea, sufismul. Multe din textele lui vorbesc despre problemele împărțirii Asiei de Sud și despre moștenirea culturală comună a regiunii. Nadeem îmbină ingenios temele contemporane, politice și sociale, cu forme tradiționale, cu zestrea populară, producând un teatru care place și, în aceeași măsură, stimulează intelectual. Muzica face parte integrantă din spectacolele lui.

 

Shahid Nadeem predă arta scrisului la Ajoka Institute for Performing Arts și la Institute for Art and Culture, Lahore.

 

Versiunea română de Ozana Oancea

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Londra: Royal Opera House, primul spectacol post-blocaj

Londra: Royal Opera House, primul spectacol post-blocaj
Marile scene ale lunii își reiau activitatea  prin spectacole fără public. În 13 iunie, ROYAL OPERA HOUSE programează un PRIM SPECTACOL  care va fi retransmis apoi de BBC. Pe You Tube și Facebook acest...

Opera Națională București închide stagiunea cu transmisii online ale spectacolelor „Carmen”, „Frumoasa din Pădurea Adormită”, ”Tosca” și un episod din seria Vocile Operei

Opera Națională București închide stagiunea cu transmisii online ale spectacolelor „Carmen”, „Frumoasa din Pădurea Adormită”, ”Tosca” și un episod din seria Vocile Operei
Opera Națională București anunță finalul stagiunii 2019-2020. Ultima săptămână din programul Seri de Operă Online fiind marcată prin transmisiile celor mai îndrăgite spectacole din repertoriu  precum

Depardieu și Jeanne Morreau în seria „Regii blestemaţi”, la TVR 1

Depardieu și Jeanne Morreau în seria „Regii blestemaţi”, la TVR 1
Drama istorică în cinci episoade, filmată în România, ecranizează romanul omonim al lui Maurice Druon. Miniseria poate fi văzută la TVR 1, într-o distribuție de excepție, din 5 iunie, în fiecare vineri, de la...

Nouă apariție editorială. Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu la Editura Eikon

Nouă apariție editorială. Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu la Editura Eikon
Marketingul face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public posibilă. Este esențial, dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de către un public prezent în...

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie
Galerie Foto Un eveniment special de celebrare a contribuției extraordinare adusă de comunitatea românească din Marea Britanie în lupta împotriva pandemiei va fi organizat de Institutul Cultural Român din Londra și Ambasada...

Ultimele garoafe ale lui Luchian

Ultimele garoafe ale lui Luchian
Galerie Foto Licitația de Vară Joi, 11 iunie 2020, ora 19:30 Online Only – www.artmark.ro   O operă de importanță muzeală, semnată cu pensula legată de braț de către primul pictor român modern, Ștefan...

Patru festivaluri se amână

Patru festivaluri se amână
Patru festivaluri de referinţă se amână pentru anul viitor. Electric Castle și Jazz in the Park, programate inițial pentru vara acestui an, în Cluj, precum şi Untold și Neversea, programate la Cluj, respectiv Co...

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii
Galerie Foto Paul Celan (pseudonimul lui Paul Peisah Antschel) a fost un poet, traducător și eseist de limba germană, evreu originar din România. Este recunoscut drept unul din cei mai mari poeți moderni ai lumii, iar anul...

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția  „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”
 Muzeul Naţional Cotroceni vine în întâmpinarea publicului pasionat de artă şi istorie, reluând din data de 2 iunie 2020 şi activitatea expoziţională. Un proiect cultural valoros, expoziția „Casa Regal

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!
Galerie Foto Teatrul Maghiar de Stat din Cluj prezintă miercuri, 10 iunie, ora 20.00, premiera online POOL (no water) de Mark Ravenhill / Performance.Theatre.Film. Acesta va fi disponibil online, pe site-ul www.eventim.ro, în...

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași
Galerie Foto Vineri, 5 iunie, de la ora 18:00, pe SCENA 5, Teatrul Național Iași difuzează online un spectacol cu 5 participări la mari festivaluri internaționale, premiat în Polonia, nominalizat de UNITER: ROMÂNIA!TE...

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online
Galerie Foto Joi, 4 iunie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Cristian Măcelaru, va avea în program lucrările „Amurg de toamnă” de Alfred Al...

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig
Galerie Foto În așteptarea noii ediții a festivalului One World Romania, care se va desfășura între 21 și 30 august, lansăm un nou proiect menit să vă stimuleze curiozitatea: The Waiting Room - o serie de întâlniri...

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I
Galerie Foto Concursul Internațional de arte plastice “Martha Bibescu” și-a desemnat laureații. La acestă primă ediție organizată de Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, cu sprijinul...

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara
Galerie Foto Marți, 2 iunie 2020, Teatrul Național din Timișoara intră în mod oficial în vacanța dintre stagiuni. Stagiunea 2019-2020 a fost o stagiune de care ne vom aminti cu toții multă vreme – și publicul, și noi. O ...
Serviciul de email marketing furnizat de