x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cazul Matei - Politia recunoaste ca a facut un simulacru de ancheta

Cazul Matei - Politia recunoaste ca a facut un simulacru de ancheta

de Andreea Cascaval    |    Petru Zoltan    |    21 Feb 2007   •   00:00
Cazul Matei - Politia recunoaste ca a facut un simulacru de ancheta

La data de 4 decembrie 2006, Aurica Matei a fost lovit de un autotir condus de Victor Neciu, in zona abatorului Glincarn. Dupa accident, soferul a urcat victima in masina si a aruncat-o intr-o liziera pe malul Raului Arges. Victor Neciu a fost eliberat din arest vineri, 16 februarie 2007, deoarece judecatoarea Antoaneta Costache de la Tribunal Bucuresti a uitat sa semneze mandatul de prelungire a retinerii preventive. Intr-un interviu acordat reporterilor Jurnalului National, inspectorul principal Valentin Baicu, seful serviciului Politiei Rutiere Ilfov, a povestit despre ancheta facuta de serviciul condus de acesta.

>
Jurnalul National: In cazul Popesti Leordeni, politistii de la Glina au fost sesizati oral de martorul Paul Militaru in legatura cu producerea accidentului. Ce trebuia sa faca politistii sesizati?
Valentin Baicu: Trebuia ca ei sa mearga la fata locului sa vada daca sunt urme. La data respectiva (n.a. - 4 decembrie), daca mergeau acolo, era imposibil sa nu gaseasca vreo urma. A fost o situatie ambigua si cu data accidentului. Apoi s-a clarificat. Daca aveau indicii de la vreun martor ca a fost accident rutier cu un autor necunoscut, era necesar sa sune urgent la sediul politiei rutiere care se ocupa de accidente cu autori necunoscuti, sa se deplaseze echipa operativa la fata locului. Trebuiau sa anunte dispeceratul Inspectoratului. Dispeceratul anunta Serviciul Politiei Rutiere.

A fost anuntat dispeceratul de catre politisti?
Nu a fost anuntat nici la data de 4, nici la data de 5 decembrie. Noi am aflat tarziu… la 8 decembrie.

Ce ati aflat la data de 8 decembrie?
La data de 8 decembrie, intr-o vineri, am fost contactat de adjunctul Inspectoratului. Eram pe DN1 la o misiune de insotire. Am fost contactat telefonic si mi-a ordonat sa trimit grupa operativa la Popesti, unde este sesizata o disparitie de persoana, dar se pare ca e disparuta in urma unui accident rutier. Am trimis in momentul acela un comisar de la accidente impreuna cu lucratorul de politie care raspunde de AN-uri si doi lucratori de la grupa operativa. In jurul orei 19:30 m-a contactat telefonic comisarul Molenza, care mi-a comunicat ca la Politia Popesti Leordeni a fost depusa o sesizare de disparitie a unei persoane, cercetarile fiind preluate de Serviciul Investigatii Criminale, si ca nu sunt intrunite elementele unui accident de circulatie asa cum prevede articolul 75. Dupa care ei au venit la baza. Intrucat a fost facut un singur dosar de disparitie, Serviciul Politiei Rutiere nu s-a implicat in acest caz, deoarece nu era competenta noastra. La data de 8 nu aveam cum sa gasim elemente la traficul care este acolo. Dupa patru-cinci zile de la producerea accidentului nu aveam ce elemente sa mai gasim acolo.

La data de 8 decembrie exista deja declaratia lui Paul Militaru in care spunea ca a fost martorul unui accident rutier. Exista si un proces-verbal completat de inspectorul Cioca Dumitru. De ce nu ati luat atunci masuri?
Nu stiu de declaratia martorului. Nu era atunci la noi asa ceva. Nu s-a prezentat nimeni aici sa ne spuna: "Domnule, eu in ziua cutare am fost martorul unui accident rutier".

Neconcordanta date-fapte

Cand a fost declarat accident de circulatie?
Ulterior, in urma verificarilor, cand am avut date si informatii noi despre producerea unui evenimet rutier, atunci l-am declarat. La aproximativ doua-trei saptamani, cand s-au strans informatii noi.

Ce informatii noi ati avut ca sa il puteti cataloga drept accident rutier?
La data de 8 decembrie ne-a trimis la locul accidentului prima data. Dupa aproape o luna, la data de 5 ianuarie 2007, locotenent-sef Popa tot telefonic m-a contactat si mi-a zis ca a doua zi sa iau masuri astfel incat grupa operativa sa se deplaseze la Popesti Leordeni, sa efectueze o cercetare la fata locului ca si cum s-ar fi intamplat un accident rutier.
S-a facut o cercetare ca si cum am fi fost solicitati la data de 4 decembrie.

Care au fost datele noi conform carora ati fost trimis la locul accidentului?
Au fost multe date noi. Au fost alte declaratii, alte informatii venite, a fost telefonul mobil…

Problema telefonului mobil a aparut mult mai tarziu. Dumneavoastra stiati de atunci?
Cum mult mai tarziu?… Eu asa am primit ordin la data aceea, sa fac o cercetare paralela.

Ce conditii a indeplinit disparitia lui Aurica Matei ca sa poata fi declarata accident rutier?
(n.a. - iritat) Va repet, au fost alte declaratii care au dus la faptul ca a avut loc un accident rutier. Din declaratiile martorilor a reiesit cu totul altceva. La 5 ianuarie au aparut date, informatii si elemente noi care au condus la posibilitatea ca persoana disparuta sa fi fost victima unui eveniment rutier.

CV
Inspectorul principal de politiei, Nicolae Valentin Baicu, in varsta de 29 de ani, este seful Serviciului Politiei Rutiere al Judetului Ilfov. A avansat destul de rapid si suspect in ierarhia Politiei Romane, desi in CV-ul acestuia, publicat pe site-ul Politiei Ilfov, nu pare sa fi obtinut titluri sau recompense pentru misiunile la care a luat parte. Baicu ne-a explicat cum a ajuns seful politiei rutiere pe Ilfov: "Din 2003 pana la 15 septembrie am ocupat functia urmatoare sefului serviciului. In trei ani de zile, seful serviciului a avut 38 de zile de concediu plus alte diferite intalniri la care a fost plecat. Comanda a fost asigurata de mine". In anul 1997 a terminat Scoala de Politie "Vasile Lascar", Arma - politie, iar in luna iulie este agent de circulatie in cadrul Brigazii de Politie Rutiere pana in 2003. Tot in anul 1997 s-a inscris la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii particulare "Gheorghe Cristea" din Bucuresti. Licenta o obtine in anul 2002 de la Academia de Politie "Alexandru Ioan Cuza". Din februarie 2003 devine sef compartimente radare in cadrul IPJ Ilfov. In aprilie 2004 este numit seful biroului trasee demnitari in cadrul IJP Ilfov. In acelasi an isi continua studiile postuniversitare la Academia de Politiei A.I. Cuza - specializare drept civil si comercial. De la 15 septembrie este seful Politiei Rutiere Ilfov.
DEMISIA
Jurnalul National continua sa ceara demisia politistilor ilfoveni. Politia Ilfov a inceput ancheta la data de 9 decembrie, la cinci zile dupa producerea accidentului. In primul proces-verbal, politistii din Glina au afirmat ca accidentul s-a produs la data de 5 decembrie. La o luna dupa accident, seful Politiei Ilfov, Florin Trosca, a trimis un comunicat cu privire la dezvaluirile din Jurnalul National, in care sustinea ca accidentul a avut loc la data de 5 decembrie. Din comunicat reiese ca Aurica Matei nu a mai fost vazut de la data de 5 decembrie. La acea data, Florin Trosca nu era convins nici macar de existenta accidentului. La data de 5 ianuarie 2007, sefului Serviciului Politiei Rutiere Ilfov i s-a spus sa trimita echipa la fata locului sa simuleze ca accidentul s-ar fi intamplat in ziua aceea si sa indeplineasca cele ce trebuiesc facute in astfel de cazuri. De asemenea, comisarul-sef Florin Trosca si-a arogat, in numele IJP Ilfov, rezolvarea cazului, desi are cunostinta cum s-a intamplat in mod real acest lucru, cand localizarea criminalului a fost facuta de Serviciul Roman de Informatii.
×