x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Traian Basescu: "O firma plateste campania antipasaj"

Traian Basescu: "O firma plateste campania antipasaj"

21 Iul 2004   •   00:00
Traian Basescu: "O firma plateste campania antipasaj"

INTERVIU

Primarul general al Capitalei, Traian Basescu, a explicat ieri, intr-un interviu acordat Mediafax, ce inseamna fiecare dintre proiectele BEI pe care le sustine, precum si motivele pentru care unii se impotrivesc anumitor investitii, cum ar fi pasajul de la Basarab.
DORU COLGIU

  • Jurnalul National: Care este stadiul proiectelor de modernizare a Capitalei, derulate de municipalitate?

    Traian Basescu: In prezent, Primaria Capitalei deruleaza proiecte in valoare de 574 de milioane de euro. Acestea reprezinta doar o parte din nevoile de modernizare a orasului. Urgentele pentru a continua programele costa inca 868,3 milioane de euro. Printre proiectele pe care urmeaza sa le finantam in acest an se afla cel privind Statia de epurare Glina, pentru modernizarea careia se vor cheltui 230 de milioane de euro. UE va avea o contributie nerambursabila de 70%, diferenta urmand sa fie acoperita de municipalitate. Un alt proiect nou, finantat de BEI, se refera la modernizarea a 1.800 de strazi secundare si 190 de strazi principale. Acest tip de modernizare vizeaza nu doar asfaltarea, ci si refacerea fundatiilor si a infrastructurilor subterane. Tevile de canalizare si apa curenta, precum si cablurile de telefoane vor avea camine proprii de vizitare, ca sa nu mai spargem bulevardele pentru interventii.

  • Pasajul Basarab a fost cel mai controversat dintre proiectele BEI pe care le-ati promovat.

    Este adevarat. Cel mai disputat proiect are in vedere pasajul suprateran de la Basarab, in valoare de 67,8 milioane de euro, fara TVA. Pasajul va avea o latime de 26 de metri, o lungime de 1.260 de metri si va permite, prin rampe amenajate, acces in bulevardele Grivita, Dinicu Golescu si Plevnei. Acest pasaj, care tine de la Podul Grozavesti pana in Titulescu, va inchide inelul principal de circulatie din jurul centrului orasului. In viitor este necesar sa existe o centura care sa preia traficul din centru, pentru ca altfel orasul se va sufoca din cauza celor peste 550.000 de autovehicule care tranziteaza zilnic zona. Aproximativ sase ore pe zi sunt ambuteiaje in centru, iar la orele de varf nivelul de poluare este la limita maxima admisa, locuitorii respirand un aer toxic.

  • Cine si de ce credeti ca se impotriveste realizarii pasajului? Cum ii veti convinge pe preotii si enoriasii din zona Titulescu, care au protestat public?

    S-a pornit o campanie ca sa nu se realizeze acest pasaj. Am informatii ca exista o firma care are in zona Garii Basarab expo-marketul IDM Basarab. Se pare ca aceasta firma, interesata sa nu se faca pasajul, isi permite sa finanteze si sa incurajeze chiar si un preot care a pornit o adevarata campanie impotriva proiectului. Dumnezeu sa-l ierte, daca s-a incarcat cu un asa pacat! Ei trebuie sa inteleaga ca pasajul nu este o investitie de interes local. Nu ne intereseaza faptul ca, prin existenta pasajului, IDM va avea pierderi prin diminuarea numarului celor ce vor frecventa supermarketul. Importanta e modernizarea orasului.

    Lucrarile vor incepe din primavara

  • Ce se va intampla dupa aprobarea tuturor proiectelor in CGMB?

    Dupa aprobarea proiectului pasajului, in noiembrie se va semna finantarea proiectelor, iar din primavara vor incepe lucrarile la pasaj, la parking si la modernizarea tramvaielor. Pasajul urmeaza sa fie finalizat in trei ani de la inceperea lucrarilor. Din suma de 67,8 milioane de euro, doar 20 de milioane vor fi alocate constructiei propriu-zise a pasajului. Restul sumei va fi folosit pentru reconfigurarea intersectiilor, a rampelor de urcare pe pasaj, din diferite bulevarde. Se vor reconfigura intersectiile si bulevardele din zona. Pasajul va fi prevazut si cu linie de tramvai, iar statia de pe pasaj va face legatura, prin lifturi si scari rulante, cu statia de metrou de la Basarab. Parkingul are un termen fix de executie, de 24 de luni.

  • Ce v-a spus premierul despre proiecte in discutia pe care ati avut-o recent pe aceasta tema?

    In discutia cu premierul, acesta a avut o abordare extrem de seaca si, in acelasi timp, realista. Mi-a spus ca aceste proiecte au fost in programul meu de campanie, ca eu am castigat alegerile cu 59% si ca asta inseamna ca bucurestenii vor aceste proiecte si ca ele trebuie facute.

  • Atunci de ce ati avut discutii contradictorii timp de trei ani cu PSD pe aceasta tema?

    La inceputul anului 2001 am avut doua discutii cu seful PSD Bucuresti, Dan Ioan Popescu. A vrut sa stabilim zone de influenta pe proiectele finantate de BEI, dar i-am spus ca acest lucru nu este posibil. Reputatia mea la BEI este mult prea buna pentru a include aceste proiecte intr-un sistem de negociere cu un politician corupt, cum este Dan Ioan Popescu.

    "Nu sunt probleme cu nivelul de indatorare"

  • Vor putea bucurestenii sa suporte costurile proiectelor pe care le promovati?

    Capitala va rambursa, in 20-25 de ani, circa 230 de milioane de euro din cele peste 868 de milioane de euro. Nu sunt probleme cu nivelul de indatorare pentru ca, potrivit Standard & Poors, municipalitatea va avea in 2010 un nivel maxim de indatorare de 3,7%, in conditiile in care avem dreptul la 20%. Asta ne permite angajarea, in prezent, a circa doua miliarde de dolari. Dar problema noastra este legata de capacitatea de implementare a proiectelor, pentru ca de trei ani ne chinuim sa aplicam proiecte de 574 de milioane de euro.

  • Ati fost acuzat ca v-ati grabit sa platiti o consultanta de 37 de miliarde de lei pentru Pasajul Basarab.

    Este vorba despre proiectarea pasajului si nu am nici o problema din acest punct de vedere. Documentul a costat 37 de miliarde de lei si a fost realizat de proiectanti romani. Licitatia va fi internationala, dar muncitorii vor fi romani si sper ca pasajul sa fie executat de o firma din tara.

  • Cand va vira BEI banii pentru aceste proiecte?

    Din punct de vedere tehnic, urmeaza, la 28 iulie, o intalnire a vicepresedintelui BEI cu premierul roman, ministrul de Finante si primarul Capitalei. Daca toti cei trei factori politici romani vor vorbi aceeasi limba, BEI va finanta in cel mai scurt timp toate aceste proiecte. Asta inseamna ca in noiembrie proiectele vor putea fi aprobate pentru finantare.

    Strazile secundare, abia la anul

  • Lucrarile la strazi sunt cele mai scumpe. Acestea costa aproape 500 de milioane de euro.

    Intr-adevar, sunt cele mai complexe. Strazile secundare vor incepe sa fie refacute din toamna anului viitor si cel mai mult se va lucra in 2007, pentru ca trebuie sa ne punem de acord cu regiile.

  • Statia de la Glina nu va fi modernizata pe banii BEI. Cum se va finanta acest proiect?

    Modernizarea statiei de la Glina va incepe la primavara, in doua fluxuri. Primul flux va avea finantare nerambursabila de 72 de milioane de euro de la UE. Primaria va trebui sa contribuie cu 38 de milioane de euro. Prima etapa trebuie sa se termine pana la 1 ianuarie 2007. Fluxul doi va fi facut ulterior tot din fonduri UE si va avea in vedere alinierea la directivele Uniunii privind concentratiile maximum admisibile ale populatiei in zonele sensibile. Altfel spus, Bucurestiul nu va mai deversa canalizarea in Dambovita, Arges, Dunare, pana in Delta Dunarii si pe coastele Marii Negre.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu milioane proiecte pasajul