x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene

0
Autor: Maria Coman 07 Noi 2019 - 11:11
Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene Victor Stroe
Vezi galeria foto


Orașele României sunt sufocate, la propriu, de mașini. Nu e o exagerare, în București se vede asta cu ochiul liber. Nu mai poți admira nimic din arhitectura orașului, pentru că totul e practic acoperit de mașini. În ciuda eforturilor făcute până acum, alternativele de transport nu au prins atât de mult avânt ca în alte orașe europene.

 

În Amsterdam, de exemplu, 65% din călătoriile zilnice se fac cu bicicleta, iar acum administrația a decis să nu mai reînnoiască alte peste 10.000 de permise de parcare, pentru a înlocui locurile de parcare cu spații verzi. În Tokyo, locuitorii merg zilnic aproximativ 6 kilometri pe jos. În Capitala României, însă, în interminabilele coloane din trafic, fiecare autoturism are de obicei un singur ocupant. Mai jos, câteva dintre soluțiile găsite de marile orașe pentru a reduce aglomerația.

 

Fără maşini în centru

În Oslo, parcarea mașinilor în centrul orașului a fost pur și simplu interzisă. La începutul acestui an, peste 700 de locuri de parcare au fost desființate, fiind înlocuite cu piste de biciclete sau părculețe. Cu această măsură și cu interzicerea completă a circulației pe anumite străzi, au rămas foarte puțini șoferi care să ajungă în zona respectivă. Toate acestea sunt menite ca, pe termen lung, să îmbunătățească aerul și să combată schimbările climatice, dar, spun localnicii, schimbările în calitatea vieții lor au fost mult mai rapide. Ce e drept, schimbările au început în anii ’70, atunci când primele străzi au devenit pietonale, iar apoi au fost făcute investiții masive în transportul în comun. În 2015 s-a propus interzicerea totală a mașinilor, pentru că cei mai mulți dintre locuitorii capitalei nu conduceau, însă cei care au afaceri în oraș au protestat, așa că planul respectiv a fost amânat.

 

Loc pentru vehicule electrice

Municipalitatea Madridului a început în decembrie anul trecut să restricționeze accesul mașinilor pe benzină mai vechi de anul 2000 – sau 2006, în cazul mașinilor diesel. Excepție fac doar mașinile care au deja un loc de parcare. De anul viitor, însă, niciun autoturism de acest tip nu va mai avea dreptul să circule în oraș. În cazul taxiurilor similare, interdicția intră în vigoare în anul 2022, moment în care mașinile hibride vor avea garantat accesul gratuit. Amenda prevăzută pentru cei care nu respectă aceste reglementări este de aproximativ 100 de euro. Deja, după doar jumătate de an de la introducerea noilor măsuri, calitatea aerului s-a îmbunătăţit.

În Paris, mașinile de dinainte de 1997 nu mai au voie în centrul orașului în zilele săptămânii, iar de anul viitor, pe unele străzi vor putea circula doar mașini electrice.

 

Taxă auto şi camere video

Capitala Danemarcei ar putea beneficia, din 2030, de interzicerea totală a vânzării mașinilor noi pe benzină sau motorină. Oricum, Copenhaga este un oraș extrem de prietenos cu bicicliștii. Jumătate din populație merge la serviciu pe două roți, au fost construite autostrăzi speciale pentru biciclete și există foarte multe zone pietonale. Copenhaga are printre cei mai puțini proprietari de mașini din Europa.

La Bruxelles a fost introdusă recent o taxă de aproximativ 400 de euro pentru mașinile diesel care ajung în zona centrală, unde sunt impuse restricții pentru emisiile de gaze. Respectarea regulilor se face cu ajutorul a sute de camere video. Se are în vedere interzicerea tuturor autoturismelor diesel în următorii 10 ani. Bruxellesul a luat și măsuri pentru a promova formele alternative de transport, printr-un plan care prevede ca metroul, autobuzele și tramvaiele să poată fi folosite gratuit în zilele în care poluarea este peste limite.

 

Se desfiinţează parcările

În Roma, calitatea aerului este atât de proastă, încât pune în pericol monumentele istorice din oraș. Un studiu din 2017 arată că peste 3.600 de monumente din piatră și 60 de sculpturi de bronz s-ar putea deteriora semnificativ din cauza poluării. În consecinţă, municipalitatea a decis să interzică mașinile diesel, etapizat, până în 2024. De asemenea, s-au instituit diverse interdicţii temporare.

Atena și-a propus, la rândul său, să interzică mașinile diesel până în 2025. Se pune, de asemenea, problema interzicerii totale a mașinilor în centrul orașului.

Guvernul olandez vrea ca până în 2030 să permită doar accesul mașinilor nepoluante, iar între timp se iau măsuri suplimentare pentru a îmbunătăţi infrastructura pentru biciclete, de la parcări la căi de acces. Ministrul Transporturilor declara recent că speră ca numărul deja mare al bicicliștilor să se majoreze cu încă aproximativ 200.000.

La Londra se iau an de an noi măsuri pentru reducerea poluării și a aglomeraţiei. Dacă, de exemplu, ar fi desfiinţate toate parcările, s-ar putea construi nu mai puţin de 80.000 de locuinţe pe spaţiile rămase libere. Orașul a delimitat, la începutul acestui an, o nouă zonă în care nu au voie decât mașinile cu emisii foarte mici şi în care autoturismele poluante pot intra doar contra unor taxe. De la introducerea măsurii, în doar câteva luni, poluarea s-a redus pe unele segmente cu aproape o treime.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cât durează un proces în România? Minimum cinci ani, dacă pârâta este Kovesi

Cât durează un proces în România? Minimum cinci ani, dacă pârâta este Kovesi
Galerie Foto Secția de Contencios Administrativ și Fiscal de la Înalta Curte de Casație și Justiție recidivează în cauzele în care Laura Codruța Kovesi este dată în judecată. După ce recursul Consiliului Superior al...

Înalta Curte refuză să spună unei instanțe cum și dacă să anuleze interceptări ilegale efectuate de SRI

Înalta Curte refuză să spună unei instanțe cum și dacă să anuleze interceptări ilegale efectuate de SRI
Înalta Curte de Casație și Justiție, prin Completul privind Dezlegarea unor Chestiuni de Drept, refuză să stabilească modul și momentul la care, într-un proces penal, se poate pronunța asuptra nulității...

Cum să devii „liderul haitei”

Cum să devii „liderul haitei”
Tudor Tim Ionescu – coach, speaker și consultant – ne propune ceva inedit pentru a avea succes în afaceri, dar şi în viaţa de zi cu zi. A extras şapte strategii învăţate din dresaj şi le-a sintetizat...

Fracturile sunt mai grave când osul se rupe în apropierea articulaţiilor

Fracturile sunt mai grave când osul se rupe în apropierea articulaţiilor
Apariţia endoscopiei în articulaţii, acea artroscopie, a salvat meniscul agresat din genunchi, nu se mai scoate tot meniscul, se poate repara, se coase şi continuă să-şi îndeplinească misiunea de amortizor....

“Clasatoarea-șefă” a lui Dan Barna de la DNA Alba, scoasă la pensie de Klaus Iohannis

“Clasatoarea-șefă” a lui Dan Barna de la DNA Alba, scoasă la pensie de Klaus Iohannis
Galerie Foto La nici două săptămâni de la consumarea alegerilor prezidențiale, președintele reales al României, Klaus Iohannis, a scos-o la pensie pe procuroarea care a închis, cu clasare, dosarul în care este implicat lider...

Legislativul este vinovat pentru audierile-maraton din dosarele penale

Legislativul este vinovat pentru audierile-maraton din dosarele penale
Galerie Foto Moartea fulgerătoare a cunoscutului avocat Ernest Andrei Moldoveanu a îndurerat întreaga breaslă juridică și nu numai, după ce o carieră de 47 de ani în instanțele de judecată a fost spulberată într-o fracț...

Dr. Denisa Zaharia: „Anomaliile dentare pot fi tratate la orice vârstă”

Dr. Denisa Zaharia: „Anomaliile dentare pot fi tratate la orice vârstă”
Dinţii strâmbi, înghesuiţi sau, dimpotrivă, foarte distanţaţi se numără printre problemele stomatologice cel mai frecvent întâlnite nu doar în rândul copiilor, ci şi în cel al adulţilor. Jena de a purta...

SIIJ, decapitată oficial. Adina Florea renunță la funcția pe care a câștigat-o prin concurs

SIIJ, decapitată oficial. Adina Florea renunță la funcția pe care a câștigat-o prin concurs
Galerie Foto Adina Florea, procurorul care a fost blocat de Klaus Iohannis să acceadă la conducerea Direcției Naționale Anticorupție și a cărei numire în funcția de procuror-șef al Secției pentru Investigarea...

Orban și soția n-au mâncat, n-au băut și au mai pus bani ca să-și achite datoriile

Orban și soția n-au mâncat, n-au băut și au mai pus bani ca să-și achite datoriile
Galerie Foto În fix a treizecea zi prevăzută de lege, prim-ministrul Ludovic Orban și-a publicat declarația de avere și declarația de interese pe site-ul Guvernului României. Din primul document rezultă că în ultimul an...

Drepturile omului, folosite politic și electoral. “Alba-neagra” cu recursul compensatoriu

Drepturile omului, folosite politic și electoral. “Alba-neagra” cu recursul compensatoriu
Galerie Foto Dacă în 2017 PNL și USR îmbrățișau cu toată convingerea proiectul de lege cu privire la instituirea recursului compensatoriu, astăzi Guvernul Orban era cât pe ce să-și asume răspunderea pentru abrogarea...

După Kovesi, și Liviu Dragnea primește termen la ÎCCJ pentru sfârșitul anului 2021

După Kovesi, și Liviu Dragnea primește termen la ÎCCJ pentru sfârșitul anului 2021
Înalta Curte de Casație și Justiție lovește din nou. Recursul instanței supreme împotriva unei hotărâri de anul trecut, emisă de Curtea de Apel București, într-un dosar plecat de la o sesizare a fostului...

Pastrama, murăturile şi afumăturile favorizează gastritele

Pastrama, murăturile şi afumăturile favorizează gastritele
A fost o vreme în care s-a făcut un exces de diagnostice în suferinţele digestive, lumea vorbea des de dischinezie biliară, de colite, de gastrite. Apariţia examenului endoscopic a adus lumină în acest capitol. P...

Revoluția judecătorilor. Magistrații se opun reinstaurării abuzurilor în justiție

Revoluția judecătorilor. Magistrații se opun reinstaurării abuzurilor în justiție
Galerie Foto Cele mai importante instanţe din România au răspuns inițiativei ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, la întrebarea acestuia dacă Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ar trebui să fie...

Elena Udrea, război în „paradisul termal”

Elena Udrea, război în „paradisul termal”
Galerie Foto Înaintea turului al doilea al alegerilor prezidențiale, Elena Udrea a notificat administratorul judiciar al stațiunii termale Băi Boghiș, aflată în insolvență, să o radieze din tabelul creditorilor pe...

ÎCCJ a menținut închisoarea de 4 ani aplicată Alinei Bica de un complet de 3 nelegal constituit

ÎCCJ a menținut închisoarea de 4 ani aplicată Alinei Bica de un complet de 3 nelegal constituit
Completul de 5 judecători de la ÎCCJ nou învestit, după ce Curtea Constituțională a decis că precedentul complet care a condamnat-o la 4 ani de închisoare cu executare a fost constituit ilegal, a menținut,...
Serviciul de email marketing furnizat de