x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene

0
Autor: Maria Coman 07 Noi 2019 - 11:11
Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene Victor Stroe
Vezi galeria foto


Orașele României sunt sufocate, la propriu, de mașini. Nu e o exagerare, în București se vede asta cu ochiul liber. Nu mai poți admira nimic din arhitectura orașului, pentru că totul e practic acoperit de mașini. În ciuda eforturilor făcute până acum, alternativele de transport nu au prins atât de mult avânt ca în alte orașe europene.

 

În Amsterdam, de exemplu, 65% din călătoriile zilnice se fac cu bicicleta, iar acum administrația a decis să nu mai reînnoiască alte peste 10.000 de permise de parcare, pentru a înlocui locurile de parcare cu spații verzi. În Tokyo, locuitorii merg zilnic aproximativ 6 kilometri pe jos. În Capitala României, însă, în interminabilele coloane din trafic, fiecare autoturism are de obicei un singur ocupant. Mai jos, câteva dintre soluțiile găsite de marile orașe pentru a reduce aglomerația.

 

Fără maşini în centru

În Oslo, parcarea mașinilor în centrul orașului a fost pur și simplu interzisă. La începutul acestui an, peste 700 de locuri de parcare au fost desființate, fiind înlocuite cu piste de biciclete sau părculețe. Cu această măsură și cu interzicerea completă a circulației pe anumite străzi, au rămas foarte puțini șoferi care să ajungă în zona respectivă. Toate acestea sunt menite ca, pe termen lung, să îmbunătățească aerul și să combată schimbările climatice, dar, spun localnicii, schimbările în calitatea vieții lor au fost mult mai rapide. Ce e drept, schimbările au început în anii ’70, atunci când primele străzi au devenit pietonale, iar apoi au fost făcute investiții masive în transportul în comun. În 2015 s-a propus interzicerea totală a mașinilor, pentru că cei mai mulți dintre locuitorii capitalei nu conduceau, însă cei care au afaceri în oraș au protestat, așa că planul respectiv a fost amânat.

 

Loc pentru vehicule electrice

Municipalitatea Madridului a început în decembrie anul trecut să restricționeze accesul mașinilor pe benzină mai vechi de anul 2000 – sau 2006, în cazul mașinilor diesel. Excepție fac doar mașinile care au deja un loc de parcare. De anul viitor, însă, niciun autoturism de acest tip nu va mai avea dreptul să circule în oraș. În cazul taxiurilor similare, interdicția intră în vigoare în anul 2022, moment în care mașinile hibride vor avea garantat accesul gratuit. Amenda prevăzută pentru cei care nu respectă aceste reglementări este de aproximativ 100 de euro. Deja, după doar jumătate de an de la introducerea noilor măsuri, calitatea aerului s-a îmbunătăţit.

În Paris, mașinile de dinainte de 1997 nu mai au voie în centrul orașului în zilele săptămânii, iar de anul viitor, pe unele străzi vor putea circula doar mașini electrice.

 

Taxă auto şi camere video

Capitala Danemarcei ar putea beneficia, din 2030, de interzicerea totală a vânzării mașinilor noi pe benzină sau motorină. Oricum, Copenhaga este un oraș extrem de prietenos cu bicicliștii. Jumătate din populație merge la serviciu pe două roți, au fost construite autostrăzi speciale pentru biciclete și există foarte multe zone pietonale. Copenhaga are printre cei mai puțini proprietari de mașini din Europa.

La Bruxelles a fost introdusă recent o taxă de aproximativ 400 de euro pentru mașinile diesel care ajung în zona centrală, unde sunt impuse restricții pentru emisiile de gaze. Respectarea regulilor se face cu ajutorul a sute de camere video. Se are în vedere interzicerea tuturor autoturismelor diesel în următorii 10 ani. Bruxellesul a luat și măsuri pentru a promova formele alternative de transport, printr-un plan care prevede ca metroul, autobuzele și tramvaiele să poată fi folosite gratuit în zilele în care poluarea este peste limite.

 

Se desfiinţează parcările

În Roma, calitatea aerului este atât de proastă, încât pune în pericol monumentele istorice din oraș. Un studiu din 2017 arată că peste 3.600 de monumente din piatră și 60 de sculpturi de bronz s-ar putea deteriora semnificativ din cauza poluării. În consecinţă, municipalitatea a decis să interzică mașinile diesel, etapizat, până în 2024. De asemenea, s-au instituit diverse interdicţii temporare.

Atena și-a propus, la rândul său, să interzică mașinile diesel până în 2025. Se pune, de asemenea, problema interzicerii totale a mașinilor în centrul orașului.

Guvernul olandez vrea ca până în 2030 să permită doar accesul mașinilor nepoluante, iar între timp se iau măsuri suplimentare pentru a îmbunătăţi infrastructura pentru biciclete, de la parcări la căi de acces. Ministrul Transporturilor declara recent că speră ca numărul deja mare al bicicliștilor să se majoreze cu încă aproximativ 200.000.

La Londra se iau an de an noi măsuri pentru reducerea poluării și a aglomeraţiei. Dacă, de exemplu, ar fi desfiinţate toate parcările, s-ar putea construi nu mai puţin de 80.000 de locuinţe pe spaţiile rămase libere. Orașul a delimitat, la începutul acestui an, o nouă zonă în care nu au voie decât mașinile cu emisii foarte mici şi în care autoturismele poluante pot intra doar contra unor taxe. De la introducerea măsurii, în doar câteva luni, poluarea s-a redus pe unele segmente cu aproape o treime.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

CCR: Guvernul Orban a încălcat Constituția și principiile statului de drept

CCR: Guvernul Orban a încălcat Constituția și principiile statului de drept
Galerie Foto O nouă motivare devastatoare a Curții Constituționale la adresa Executivului condus de Ludovic Orban stabilește că Guvernul a încălcat normele statului de drept și a încercat să introducă o pârghie...

Parchetul General: Nu se știe unde s-a infectat Vergil Chițac. Dar sigur nu la Bruxelles. Candidatul PNL la Primăria Constanța a scăpat de dosarul penal

Parchetul General: Nu se știe unde s-a infectat Vergil Chițac. Dar sigur nu la Bruxelles. Candidatul PNL la Primăria Constanța a scăpat de dosarul penal
Galerie Foto Senatorul liberal Vergil Chițac, infectat, în luna martie, cu noul coronavirus, din cauza căruia Parlamentul a intrat în carantină, iar proaspătul reînvestit, la acel moment, prim-ministru Ludovic Orban s-a...

Moștenitorii lui Decebal Remeș, așteptați de instanță să intervină în procesul împotriva lui Băsescu

Moștenitorii lui Decebal Remeș, așteptați de instanță să intervină în procesul împotriva lui Băsescu
Fostul președinte Traian Băsescu riscă să nu scape de procesul cu fostul ministru al Agriculturii Decebal Traian Remeș, chiar și după decesul acestuia din urmă. Tribunalul București a decis, la sfârșitul...

Schimbarea balanţei hormonale poate afecta vertebrele

Schimbarea balanţei hormonale poate afecta vertebrele
Cum copiii sunt iubiţi ca ochii din cap de către părinţi, este firesc ca aceştia să se îngrijoreze la orice detaliu în creşterea lor, mai ales în lucrurile observabile la coloana vertebrală, la picioare, la me...

În timp ce încalcă Referendumul pe Justiție, premierul Orban îndeamnă cetățenii să nu respecte deciziile CCR

În timp ce încalcă Referendumul pe Justiție, premierul Orban îndeamnă cetățenii să nu respecte deciziile CCR
Galerie Foto Apropierea alegerilor, după o perioadă de criză sanitară prelungită, ridică, și în 2020, o chestiune referitoare la Justiție. Atacurile, din ultima vreme, venite dinspre Palatul Victoria, către mai multe...

Explicațiile specialistului: de ce Marea Neagră nu e murdară

Explicațiile specialistului: de ce Marea Neagră nu e murdară
Galerie Foto Atrași de imaginile cu apele cristaline ale Mediteranei sau ale altor mări, din zone turistice foarte populare, mulți români sunt convinși că litoralul românesc este de mâna a doua, pentru că apa e mai mereu...

Povești nemuritoare cu măști de protecție pentru persoanele defavorizate, în nouă pași

Povești nemuritoare cu măști de protecție pentru persoanele defavorizate, în nouă pași
Galerie Foto Impusă ca o obligație trasată de la cel mai înalt nivel, purtarea măștilor de protecție pe perioada stării de alertă este în vigoare încă de la mijlocul lunii mai, odată cu expirarea stării de urgență. La...

Despre lipsa autopsiilor, așa-zisele laboratoare ale DSP și alte Bâlbe în vreme de pandemie

Despre lipsa autopsiilor, așa-zisele laboratoare ale DSP și alte Bâlbe în vreme de pandemie
Interviu cu Dr. Ligia Barbarii, medic primar de medicină legală, șef al Laboratorului de Genetică din cadrul Institutului Național de Medicină Legală „Mina Minovici” din București.   - În cazul...

Armata suferă prima pierdere: restaurantul CCA, răpus de Covid

Armata suferă prima pierdere: restaurantul CCA, răpus de Covid
Galerie Foto Chiar în timp ce pregătea amânarea măsurilor de relaxare, care trebuiau implementate cu data de 1 iulie, Cabinetul Orban a decis desființarea Unității de Prestări Servicii și Alimentație a Ministerului...

Ludovic Orban, acuzat de trei asociații de judecători de presiuni asupra Justiției

Ludovic Orban, acuzat de trei asociații de judecători de presiuni asupra Justiției
Galerie Foto Pentru a doua oară, în mai puțin de o lună și jumătate, trei asociații ale judecătorilor din România critică modul în care Guvernul condus de Ludovic Orban, dar și afirmațiile premierului se raportează la...

Dragoș Frumosu: România poate hrăni 80 de milioane de oameni

Dragoș Frumosu: România poate hrăni 80 de milioane de oameni
Dragoș Frumosu, liderul Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, a Băuturilor, Tutunului și Ramuri Conexe „SINDALIMENTA”, luptă de două decenii pentru industria alimentară și pentru cei peste...

Emil Lungeanu, autorul romanului ”Jocul”, care apare cu Jurnalul: „Scriitorul îşi câştigă existenţa într-un singur fel: prin posteritate” 

Emil Lungeanu, autorul romanului ”Jocul”, care apare cu Jurnalul: „Scriitorul îşi câştigă existenţa într-un singur fel: prin posteritate” 
Galerie Foto Emil Lungeanu - romancier, eseist, poet, autor de piese de teatru, critic la revista Uniunii Scriitorilor. Conform referințelor, este cel mai versatil scriitor român, manifestându-se în toate genurile și speciile...

După orice extracţie, nu trebuie să rămână loc gol

După orice extracţie, nu trebuie să rămână loc gol
Unii trec sănătatea danturii în categoria a doua, până când o durere de dinţi îi scoate din ţâţâni. Dantura este un organ de o importanţă deosebită, amânarea vizitei la medicul stomatolog duce la...

Povestea spectaculoasă a unei donații de 1,4 milioane pentru euroalegeri. Iei bani de la „Grindă”, donezi la PNL și câștigi un post la Cancelaria lui Orban

Povestea spectaculoasă a unei donații de 1,4 milioane pentru euroalegeri. Iei bani de la „Grindă”, donezi la PNL și câștigi un post la Cancelaria lui Orban
Galerie Foto Ana Maria Dimitriu, consilierul local de la Focșani, fostă angajată la biroul parlamentar al actualului ministru al Dezvoltării Ion Ștefan, zis “Grindă”, care a împrumutat, în primăvara trecută, 1,4...

Cad măști la nivel înalt: afaceri cu interlopi, polițiști și căsuțe poștale. În plin scandal Unifarm, ministrul Sanatății face milionare două offshore-uri din Cipru

Cad măști la nivel înalt: afaceri cu interlopi, polițiști și căsuțe poștale. În plin scandal Unifarm, ministrul Sanatății face milionare două offshore-uri din Cipru
Galerie Foto În plin scandal penal legat de achiziția făcută de Unifarm, în urma căruia directorul general Adrian Ionel s-a ales cu 60 de zile de control judiciar, pentru o presupusă șpagă de 760.000 de euro, Ministerul...
Serviciul de email marketing furnizat de