x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Sport Banii nu aduc întotdeauna victoria în sportul-rege

Banii nu aduc întotdeauna victoria în sportul-rege

de Valentin Gros    |    04 Aug 2020   •   11:27
Banii nu aduc întotdeauna victoria în sportul-rege

Top 10 al celor mai valoroase branduri fotbalistice din lume ilustrează marile diferențe dintre țările dezvoltate în sportul-rege, dar și dezvăluie unele paradoxuri. Clasamentul de elită cuprinde cluburi care nu au strălucit prin performanță în ultimul timp, dar au rămas pe dinafară echipe care pe teren se arată de temut. Singura mare putere cu o întrecere internă echilibrată este Anglia, în timp ce Spania, Franța, sau Germania au numai una sau cel mult două competitoare care contează cu adevărat, atât pe gazon, cât și ca forță financiară.

 

Spania are numai două echipe în acest club select, dar acestea se situează pe primele două poziții, după cum relevă Brand Finance Football Annual 2020. Real Madrid și Barcelona au câștigat împreună mai mult de jumătate din ultimele 15 ediții ale Ligii Campionilor (câte patru fiecare) și practic nu au alt rival în campionatul național. În aceeași perioadă, 2015-2019, Barcelona a triumfat de 10 ori în La Liga, iar Real, de patru ori, dar și-a adăugat un nou titlu anul acesta. O absență spaniolă de marcă este Atletico Madrid, de două ori finalistă în ultimii ani în lupta pentru trofeul continental (2014 și 2016).

Singura echipă germană din top 10, Bayern München, defilează la ea acasă. A terminat prima în ultimele opt ediții ale Bundesligii, inclusiv cea din 2020. Ultimele reușite din Liga Campionilor: finalele pierdute din 2010 și 2012 și cea câștigată din 2013.

 

Țările care contează

 

Observăm că patru țări au reprezentante în Top 10 cluburi cu cele mai valoroase branduri: Spania, Anglia, Germania și Franța. Dacă ne uităm pe lista învingătoarelor din Liga Campionilor, începând cu anul 2015, vom constata că tot patru țări sunt reprezentate. Dar există o diferență: lipsește Franța și apare Italia. Astfel, al șaptelea brand al lumii, Paris St. Germain, campioană a Hexagonului ultimii șapte ani la rând, nu a trecut niciodată în Liga Campionilor de faza sferturilor.

 

Italienii nu au loc

 

În schimb, nu au loc în top deținătoarele trofeului european suprem din 2007 (Milan) și 2010 (Inter Milano). Dar nici cel mai puternic club italian, Juventus, care anul acesta a obținut scudetto (titlul de campioană a Peninsulei) pentru a noua oară consecutiv. Astfel, cel mai scump transfer din istorie (Neymar, 222 milioane de euro în 2017) nu a adus performanța mult visată la PSG, după cum transferul celui mai bun fotbalist în activitate (Cristiano Ronaldo, 100 milioane de euro în 2018) nu a ajutat Juventus să intre în galeria celor mai valoroase 10 cluburi din lume.

 

751 milioane de euro a tăiat criza COVID-19 din valoarea totală a brandurilor primelor 50 de echipe de fotbal din lume, aceasta fiind prima scădere după 6 ani de creșteri

 

Secetă de trofee la Manchester United

 

Anglia are șase echipe în Top 10. Trei dintre ele fac însă o prezență mai mult sporadică în fazele superioare ale celei mai importante competiții intercluburi din lume. Arsenal a reușit o singură dată să ajungă în finală (2006), la fel ca Tottenham (2019), iar Manchester City nu a trecut niciodată de semifinale. Apariția lui Liverpool în careul de ași nu ne miră. „Cormoranii” au disputat ultimele două finale ale Ligii Campionilor și au câștigat-o pe cea din 2019, apoi au dominat autoritar Premier League în 2020, terminând pe primul loc, la mare distanță de urmăritoare. În schimb, prezența lui Manchester United pe podiumul topului nu reflectă performanțele „diavolilor roșii”, care nu au mai câștigat Liga Campionilor din 2008 și campionatul englez din 2013. S-au mulțumit cu Europe League în 2017, competiție cu glorie și premii mult mai mici.

 

×